آموزش نصب فونت فارسی در لینوکس

آموزش نصب فونت فارسی در لینوکسیکی از مشکلات رایج که اغلب کاربران تازه‌کار لینوکسی با آن عموماً مواجه هستند نصب نبودن فونت فارسی و عدم رندرینگ آن حین مرور صفحات وب می‌باشد، در این مقاله با آموزش نصب فونت فارسی در لینوکس به صورت گام‌به‌گام آشنا خواهید شد.

برای نصب فونت فارسی نیازی به دانستن دستورات لینوکس در سطح پیشرفته ندارید و با ابتدایی‌ترین دستوراتی که در ادامه برای شما آورده‌ایم می‌توانید به راحتی از امکانات فونت فارسی بهره‌مند شوید.

چندین راه متفاوت برای فعال‌سازی فونت‌های فارسی در لینوکس وجود دارد که سعی می‌کنیم به صورت جامع تمامی این موارد رو آموزش بدیم.

 

انواع روش نصب فونت فارسی در لینوکس

یکی از روش‌های نصب فونت فارسی در لینوکس توسط فایل‌های فونت استفاده شده در ویندوز هستش بدین صورت که شما در مسیر home خود یک دایرکتوری با نام fonts. ایجاد کرده و تمامی فونت‌هایی که می‌خواهید در لینوکس به آن‌ها دسترسی داشته باشید را در این قسمت قرار می‌دهید.

برای این کار از دستورات زیر به ترتیب استفاده کنید.

~ cd
mkdir .fonts

نصب فونت فارسی در لینوکس توسط git

در این روش ما از طریق git اقدام به نصب فونت فارسی در لینوکس می‌کنیم، برای این کار دستورات زیر را در سیستم‌عامل اوبونتو خود به ترتیب وارد نمایید.

sudo apt install git
git clone https://github.com/fzerorubigd/persian-fonts-linux.git
cd persian-fonts-linux
farsifonts.sh .

بعد از واردکردن دستورات بالا با صفحه‌ای همانند عکس زیر مواجه خواهید شد که می‌توانید قلم موردنظر خود را انتخاب کنید، چنانچه بخواهید تمامی قلم‌ها برای شما نصب شوند می‌توانید با واردکردن عدد ۲۷ به معنی All همه فونت‌ها را نصب نمایید.

وزش نصب فونت فارسی در لینوکس توسط gitدر بسیاری از موارد، روش‌های بالا ممکن است برای شما راهگشا نباشد برای همین میتوانید از روش آخر که تقریباً در تمامی موارد بدون هیچ مشکلی کار خواهد کرد و فونت فارسی به درستی بر روی لینوکس شما رندر خواهد شد استفاده کنید.

 

روش سوم نصب فونت در سیستم عامل لینوکس

ابتدا با دسترسی روت دستور زیر را در محیط خط فرمان لینوکس خود وارد کنید.

gksu nautilus /usr/share/fonts/truetype

این یک دایرکتوری سیستمی بوده و فونت‌هایی که در این مسیر قرار بگیرند برای تمامی کاربران قابل‌دسترس خواهند بود.

حال یک دایرکتوری در این مسیر ایجاد کرده و تمامی فونت‌های موردنظر خود را در آن قرار دهید.

mkdir fonts

حالا برای اعمال تغییرات فونت فارسی در لینوکس دستور زیر را جهت Rebuild وارد نمایید.

sudo fc-cache -f -v

در برخی از مواقع اگر مشاهده کردید که تغییرات هنوز اعمال نشده یک‌بار از سیستم Logout کنید و دوباره Login کنید تا مشکل برطرف شود.

در مواردی هم که باز مشاهده کردید که مرورگر شما به درستی فونت‌های فارسی را پشتیبانی نمی‌کند می‌توانید توسط مخزن اوبونتو و دستور apt اقدام به نصب پکیج msttcorefonts نمایید.

apt install msttcorefonts

این هم لینک چند تا فونت پرکاربرد فارسی که می‌توانید رایگان دانلودشان کنید.

X Series 2

Borna Font

Free Persian Font

در لینوکس‌های دسکتاپی به دلیل ضرورت وجود فونت فارسی برای شما آموزش نصب فونت فارسی در لینوکس رو مطرح کردیم چون کاربران زیادی از ما درخواست این آموزش رو داشتند. در مقالات بعدی سعی می‌کنیم تا موارد ضروری که بعد نصب ubuntu باید آن‌ها را بر روی سیستم نصب کنید را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

آموزش چقدر برای شما مفید بود؟

[مجموع: ۴ میانگین: ۳٫۸]

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا