آیا بیت کوین قانونی است ؟ 1399

قبل از اینکه به این سوال پاسخ دهیم، سوالی را از شما میپرسیم: “آیا استفاده از ریال قانونی است؟” حتما جواب شما به این سوال، “بله” است. اما اگر از ریال برای خرید مواد مخدر استفاده کنید چطور؟ اگر با استفاده از ریال، تحریم های بین المللی علیه کشور یا فردی را نقض کنید چطور؟ پاسخ به سوال اول که آیا بیت کوین قانونی است یا خیر، پاسخی مشابه خواهد داشت. اما در ارتباط با بیت‌کوین مسائل دیگری نیز وجود دارد که موضوع را کمی پیچیده تر می نماید. در این مطلب سعی براین است که ضمن تعریف بیت کوین به عنوان اولین ارز دیجیتال توضیح دهیم که آیا بیت کوین قانونی است یا خیر.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال

بیت کوین چیست؟

بیت کوین نخستین شبکه غیرمتمرکز پرداخت نظیر به نظیر است که توسط کاربران و بدون واسطه به کار گرفته می شود. از دید کاربران بیت‌کوین تقریباً شبیه پول نقد اینترنتی است. بیت کوین یک “ارز رمز پایه” است. به این معنی که هیچ کشور، شرکت یا فردی نمیتواند در تولید و حذف و کنترل آن مستقیما دخالت کند. اگر استفاده از ریال ممنوع بود، ریال ها از بازار حذف میگردید. اما اگر بیت کوین ممنوع باشد، چگونه رمز های کامپیوتری و بدون وجود پشتوانه فیزیکی حذف می شوند؟ از سویی بیت کوین سرشار از فواید اقتصادی، به خصوص به طور مستقیم برای استفاده کنندگان آن است. مهم ترین دلیل استقبال از این ارز دیجیتال ، انتقال سریع آن و حذف شدن قیمت تبدیل ارز است. این دو مورد به خصوص در معاملات بزرگ میتواند سود فروشنده و خریدار را بسیار بیشتر کند.
اما بیت کوین مشکلی دارد که باعث می شود دولت ها حاضر به پذیرفتن رسمی و کامل آن نشوند و آن مشکل عدم توانایی دولت ها در نظارت بر آن است. اینکه دولتی نمیتواند بر خود بیت کوین و انتقالات آن نظارت مستقیم داشته باشد، این ارز دیجیتال را بیش از هر قشری، نزد قاچاقچیان مواد مخدر، آدم ربایان و سارقان محبوب کرده است. امروزه معاملات بزرگ مواد مخدر با استفاده از ارز های دیجیتال بسیار راحت تر و کم ریسک تر انجام میگیرد. مورد دیگر این است که اعمال مالیات بر بیت کوین اگر نگوییم غیر ممکن، اما بسیار بسیار سخت خواهد بود. در نتیجه احتمال اینکه دولت های با درامد مالیاتی بالا از آن استقبال کنند را کمتر میکند.

آیا بیت کوین قانونی است؟ کدام ارز دیجیتال قانونی است؟
از سویی استفاده ی دولت ها و شرکت های مورد تحریم بین المللی از این ارز دیجیتال و ارز های مشابه، میتواند مسائل حقوقی دنیا را خدشه دارد کند. در حال حاضر از معدود کشور هایی که به شدت از بیت کوین استقبال نموده، کره ی شمالی است! کره ی شمالی و دیگر کشور های مورد تحریم میتوانند به راحتی به وسیله ی این ارز، تحریم ها را دور زده و هر آنچه نیاز داشته باشند در بازار سیاه خرید و فروش کنند. در حال حاضر کشور های مختلف سیاست های مختلفی را در برابر موضوع ارز های رمز پایه دنبال کرده اند. برای مثال استفاده از خدمات بیت کوین در چین ممنوع است! البته میزان سخت گیری در مورد آن در حاله ای از ابهام است. مقامات آمریکایی همچنان رویکردشان به بیت کوین متناقض است و بیان میکنند که نحوه ی استفاده از بیت کوین برایشان از خود بیت کوین مهم تر خواهد بود. و در روسیه استفاده از بیت کوین نیازمند ارائه درخواست دولتی و کسب اجازه قانونی است!

آیا استفاده از بیت کوین در ایران قانونی است؟

رویکرد کشور ما ایران در این زمینه همچنان مشخص و واضح نیست. مقامات امنیتی و بانکی کشور در حال حاضر هنوز تصمیم کاملا مشخصی نگرفته و ترجیح داده اند ببینند که اوضاع چگونه پیش خواهد رفت. البته خبر هایی از مبادله ی رسمی دولت ایران و یک شرکت سوئدی به وسیله ی بیت کوین به گوش رسیده که تایید کرده اند این مبادلات با توافق هر دو دولت ایران و سوئد انجام گرفته است. اما براساس اخباری که در سال گذشته منتشر  میتوان گفت استخراج ارزهای دیجیتال به عنوان یک صنعت در ایران شناخته شد. اما خرید و فروش ارزهای دیجیتال هنوز قانونی نیست. پس در جواب اینکه آیا بیت کوین قانونی است می توان گفت بیت کوین در ایران قانونی نیست. لازم به ذکر است که  هنوز مجازاتی در قانون مجازات عمومی برای خرید و فروش بیت کوین در نظر گرفته نشده است.

خرید و فروش بیت کوین
البته اگر این سوال که ” آیا بیت کوین قانونی است ” را از این جهت پرسیدید که تصمیم بگیرید در آن سرمایه گذاری بکنید یا نکنید، باید به شما بگوییم در حال حاضر مشکلاتی بزرگ تر از مشکلات قانونی نیز در ارتباط با بیت کوین وجود دارد که سرمایه گذاری در آن را تبدیل به یک ریسک بزرگ میکند. یکی از این مشکلات نوسان شدید قیمت بیت کوین از ابتدای ظهورش تا کنون است. بیت کوین صعود و سقوط های بسیار شدیدی را تجربه کرده است و گرچه در حال حاضر با قیمت بالای 4000 دلار، تمام کارشناسان را شوکه کرده اما یادمان نرود که سقوط قیمت های زیادی را نیز به خود دیده است. از سویی روند صعودی قیمت بیت کوین باعث میشود نقش آن در بازار خرد کمرنگ تر گردد و نتوان از آن برای خرید وسایل روزانه و بازار های ساده ی اینترنتی استفاده کرد و در نهایت عدم کارامدی آن میتواند به یک کاهش قیمت دائمی منجر شود. در نهایت باید این نکته را یاداور شویم که بیت کوین چیزی نیست جز ترکیبی بسیار قوی از رمز ها. این رمز ها را گرچه هیچ شخص و ارگانی تا کنون نتوانسته است بشکند، اما اگر در نهایت فردی در گوشه ای از دنیا بتواند موفق به هک کردن آن ها شود چه؟ چند هزار دلار سرمایه ی شما میتواند یک شبه نابود گردد.

در صورت نیاز به خرید یا مشاوره و نیاز به پروزه های مشابه با ما تماس بگیرید:
۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
[email protected]
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا