تفاوت Devops و مدیر سرور

تفاوت devops و sysadmin

اشتراک گذاری پست

Devops و مدیران سرور: این دو وظایف مشترک زیادی دارند ولی تفاوت های حیاتی نیز دارند که باید از آنها آگاه باشیم.

Devops در مقایسه با مدیر سرور: چه تفاوتی دارند؟ آنها شباهت هایی دارند ولی متفاوتند! آخرین باری رو یادتون هست که یه مدیر سرور پیش شما بیاد بگه که هر کاری که یه متخصص devops انجام میده رو منم می تونم انجام بدم؟ اگر خودتون اینکار رو انجام دادید و یا از کسی شنیده اید به این مقاله خوش آمدید به بحثی که خیلی ها در موردش هنوز ابهام دارند و می خواهیم این ابهامات رو پاسخ بدیم.

در این مقاله ما در مورد تفاوت های بین devops و مدیر سرور بحث خواهیم کرد. ما قصد داریم این موضوع رو هم از نقظه نظر تاریخی توضیح بدیم و هم در مورد هر یک از این دو به عنوان نقش های شغلی بهفمیم.

بازار کار برای devops و مدیران سرور به شدت تغییر یافته است. مهندسان این نسل بخوبی این موضوع را درک کرده اند و سعی در توسعه مهارت های خود به وسیله دوره های آنلاین و شرکت در پروژه های مختلف دارند.

با این حال قبل از شروع فهمیدن هر یک از این اصصلاحات موضوع مهمی است.

devops چیست؟

با رجوع به ویکیپدیا، devops اینگونه تعریف شده است:

دواپس (DevOps) مخفف “توسعه نرم‌افزار DEVelopment” و “عملیات فناوری اطلاعات OPerationS” است. دواپس، مجموعه‌ای از روشها، فرایندها و ابزارهایی است که با تمرکز بر ارتباطات، همکاری و یکپارچگی بین تیم‌های توسعه نرم‌افزار و عملیات فناوری اطلاعات، ارزش‌های تولید شده را به طور سریع و مداوم به مشتریان نهایی می‌رساند. ادغام کلمات اختصاری “Dev” و “Ops” به این موضوع اشاره دارد که توسعه و عملیات به عنوان دو تیم مستقل و کاملاً جدای از هم، جای خود را به تیم‌های چند تخصصی با مهارتها، روش‌ها و ابزار یکپارچه داده است.[۱][۲][۳][ آن را با هدف ایجاد یک فرهنگ و محیط زیست که در آن بیلدها، تست‌ها و انتشار نرم‌افزار می‌تواند اتفاق می‌افتد به سرعت در حال غالباً و قابل اعتماد تر است.[۴][۵][۶]

ویکیپدیا

مدیر سرور چیست؟

مدیر سرور یا همان sysadmin شخصی است که در قبال نگهداری(دوام)، تنظیم و قابل اطمینان بودن کارایی سیستم های کامپیوتری خصوصا کامپیوتر های چند کاربره مانند سرور ها مسئول است.

یک تفاوت روشن میان مدیر سرور(سیستم) و devops

همانطور که دیدید یک تفاوت روشن بین این دو وجود دارد همانطور که تفاوت بین متخصصان آی تی و مدیران منابع انسانی وجود دارد. اصلاح devops چند بار مورد سواستفاده قرار گرفته تا کارها انجام شوند.خیلی از شرکت ها و استارت آپ ها هستند که فکر می کنند کارمندان devops می توانند هر کاری انجام دهند و مشکلات با استخدام یک متخصص devops حل می شود!

یک متخصص حرفه ای devops نباید مسئولیت پاک کردن کلیه اشتباهاتی که شرکت تا آن لحظه انجام داده است را قبول کند.

داستان مورد سوءاستفاده قرار گرفتن اصطلاح devops

در دهه ی گذشته، نقش های شغلی زیادی با عنوان تستر ها، مدیران سرور(سیستم)، توسعه دهنده ها، مدیران پایگاه داده و … وجود داشته است. در آن زمان این کار می کرد و هیچ شکایتی وجود نداشت. با این حال آن زمان گذشت، بازار تغییر کرد و پردازش ابری از راه رسید.

با آغاز رایانش ابری خیلی چیزها اتومات شد، مخصوصا آنهایی که توسط مدیر سرور(سیستم) انجام می شد. همچنین کارهایی که توسط مهندسان شبکه و مدیران پایگاه داده انجام می شد.

با اتومات شدن خیلی از کارهای مدیران سرور از آنها خواسته شد تا به توسعه دهندگان به منظور کارایی بیشتر کمک کنند. این به مرور باعث تولد “devops” شد. با این حال وظایف devops به وظایف sysadmin محدود نمی شود.

در نهایت هدف devops این است که هر بخش از شرکت IT را متمرکز سازیم. با توجه به گفته Jeff Knup این به این معنی است که همکاری نزدیک بین بخش هایی که قبلا نقش های صرفا توسعه دهنده، یا صرفا عملیاتی و یا صرفا تضمین کیفی را داشتند.

Devops در مقایسه با مدیران سرور

تا اینجا باید طبیعتا تفاوت این دو نقش رو به روشنی فهمیده باشید. وظایف زیادی هست که بین devops و sysadmin رایج هستند با اینحال، تفاوت های حیاتی با هم دارند برای مثال:

  1. همکاری در سطوح بالا و اطمینان از همکاری تمامی بخش های یک شرکت از وظایف یک Devops است. یک مدیر سرور بیشتر بر روی تنظیم، نگهداریِ، آماده به کار کردن سرور ها و سیستم های کامپیوتری تمرکز دارد.
  2. Devops کار ها به خاطر تجربه خود از شروع تا پایان یک محصول شناخته می شوند در حالی که مدیران سرور به مسئولیات های با محدوده کم تری درگیر هستند.
  3. Devops کارها می توانند همه ی کارهایی که sysadmin ها انجام می دهند را انجام دهند اما یک sysadmin نمی تواند هر کاری را انجام دهد.

اگر چیزی رو از قلم انداختم که باید به این مقاله اضاف بشه حتما من رو در جریان بزار و مطمئن باش یه قدم کوچیک می تونیم در جهت رشد و پیشرفت کشور برداریم.

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا