نصب لینوکس روی فلش مموری: حمل لینوکس در جیب شما

آموزش نصب لینوکس روی فلش مموریدر این مقاله به آموزش نصب لینوکس روی فلش مموری به طور کامل خواهیم پرداخت.

آیا می خواهید به شما روشی را بیاموزیم که به واسطه آن بتوانید لینوکس را همیشه در جیب خود داشته باشید و از آن در هر لحظه استفاده کنید؟!

لینوکس یک سیستم متن باز و رایگان و به شدت امن است که کارهای خارق‌العاده و استفاده‌های باورنکردنی را می‌توان از آن انتظار داشت.

لینوکس مانند ویندوز قابلیت نصب بر روی هارد را نیز دارد ولی از آنجایی که در بسیاری از موارد یک کاربر ویندوزی نیازی به نصب لینوکس بر روی هارد خود ندارد می‌تواند با نصب لینوکس روی فلش به صورت زنده و سریع از آن بهره ببرد.

در این مورد فقط نیاز به یک فلش مموری و یک کامپیوتر برای خواندن اطلاعات درون فلش خواهد بود.

 

مزایای نصب لینوکس روی فلش

از جمله کاربرد مهم و بی مثال لینوکس می‌توان در تست نفوذ و تشخیص ضعف‌های امنیتی نام برد.

لینوکس دارای نسخه‌های فراوان برای کارهای متفاوت می‌باشد برای مثال توزیع کالی لینوکس یک شاخه از لینوکس ادیت شده برای متخصصان امنیت بوده که دارای ابزارهای فوق‌العاده قدرتمندی برای کشف نقاط ضعف سیستم هاست.

خوب حالا اگر ما بتوانیم این ورژن قدرتمند را بر روی یک فلش مموری نصب کنیم چه خواهد شد؟ قطعاً به یک اسلحه نرم‌افزاری فوق‌العاده قدرتمندی مجهز می‌شویم که در جیب ما جا می‌شود و قادریم در هر زمان فقط با اتصال آن به یک کامپیوتر از آن استفاده کنیم.

خوب حالا اگر قابلیت نصب لینوکس روی فلش مموری وجود نداشت چه می‌شد؟

شما مجبور بودید برای استفاده از لینوکس در شرایط متفاوت یک نصب طولانی و زمان‌بر را انجام بدید، علاوه بر این مورد شما در مواقعی نیاز دارید تا هیچ فردی از تست شما باخبر نشود ولی اگر نصب بر روی هارد صورت بگیرد قطعاً این موضوع دیگر پوشیده نخواهد ماند.

 

انواع روش نصب لینوکس

پس اگر بخواهیم به صورت کلی روش‌های استفاده از لینوکس را بررسی کنیم باید این‌طور بگوییم که شما ۳ راه در پیش رو دارید نخست نصب لینوکس بر روی هارد در کنار ویندوز که در این حالت توصیه می‌کنیم یک مطالعه‌ای در رابطه با پارتیشن‌بندی لینوکس داشته باشید.

چون بسیار مشاهده کردیم که با نصب لینوکس در کنار ویندوز اطلاعات موجود بر روی هارد تماما حذف شده و مشکلات زیادی را برای کاربر به وجود آورده است.

در روش دوم شما می‌توانید لینوکس را بر روی مجازی ساز خود نصب کنید برای این مورد شما دو برنامه قدرتمند برای مجازی سازی دارید اول vmware workstation و دوم virtual box خوب شاید سؤالی که برای شما پیش بیاد این باشه که این دو برنامه دقیقاً چیکار میکنن؟

این دو برنامه یکی رایگان و متن باز و دومی پرمیوم و پولی هستند ولی عملکرد آن‌ها دقیقاً یکسان است این برنامه‌ها بدین صورت عمل می‌کنند که شما یکی از آن‌ها را بر روی سیستم عامل ویندوز خودتان نصب می‌کنید و توسط این برنامه و با داشتن فایل iso لینوکس می‌توانید آن را به صورت هم‌زمان در کنار ویندوز بدون نصب بر روی هارد اصلی اجرا کنید.

نصب لینوکس در vmware workstation یکی از محبوب‌ترین روش‌های استفاده از لینوکس بوده که تقریباً هیچ ریسکی برای نصب متحمل نخواهید شد و هر موقع که نیاز داشته باشید می‌توانید از آن استفاده کنید و بعد برنامه را بسته و از آن خارج شوید.

اغلب مدیران و وبمستران از این روش برای نصب لینوکس استفاده می‌کنند شما هم می‌توانید به صورت دائمی لینوکس را در کنار ویندوز خود داشته باشید و در صورت نیاز از آن استفاده کنید.

ولی روش آخر که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت نصب لینوکس روی فلش مموری هستش، در ابتدای مقاله به نکات مثبت استفاده از لینوکس توسط فلش مموری پرداختیم.

ولی یک نکته رو هم اضافه کنم اونم اینکه موقعی که شما لینوکس رو بر روی فلش نصب کردید در هر زمان علاوه بر استفاده بدون نصب از لینوکس می‌توانید در موارد نیاز از طریق همین فلش مموری، لینوکس رو به صورت دائمی بر روی سیستم نصب کنید یعنی بک کاربرد دوگانه و فوق‌العاده که شما را بی‌نیاز از dvd برای نصب می‌کند.

این به نظر شما عالی نیست؟! ما هم به شما روش سوم یعنی اجرای لینوکس توسط حافظه فلش بدون نیاز به نصب را توصیه می‌کنیم.

 

مراحل آموزش نصب لینوکس روی فلش

شما برای نصب لینوکس روی فلش فقط به یک کامپیوتر + یک عدد فلش ارزان قیمت ۲۰ تا ۳۰ هزار تومانی + فایل iso لینوکس + برنامه LinuxLive USB Creator نیاز خواهید داشت.

مرحله اول : روش کار بدین صورت هستش که ابتدا باید از طریق وب‌سایت رسمی linuxliveusb این برنامه رایگان را بر روی ویندوز خودتان دانلود کنید. این برنامه بر روی ویندوز و مک به خوبی قابل استفاده خواهد بود.

linuxliveusb-نصب لینوکس روی فلش مموریاین برنامه با حجمی کمتر از ۱۰ مگابایت بسیار سبک بوده و نصب آن در حدود ۳۰ ثانیه انجام می‌شود و قابلیت خواندن فایل نصبی لینوکس از هارد سیستم شما، از روی cd و یا dvd و همچنین قابلیت جالب دانلود هم‌زمان را دارد.

بدین صورت که شما توزیع موردنظر خودتان را انتخاب می‌کنید و برنامه ابتدا لینوکس شما را از مخزن‌های معتبر دانلود کرده و بعد به شما اجازه نصب لینوکس روی فلش را می‌دهد.

مرحله دوم : خوب حالا با در نظر گرفتن نصب و باز بودن برنامه LinuxLive USB Creator اقدام به نصب لینوکس روی فلش خواهیم کرد خوب ابتدا فلش را به سیستم خودتان وصل کنید و فایل iso لینوکس را در مکانی مناسب قرار دهید.

مرحله سوم : سپس از قسمت CHOOSE YOUR KEY فلش مموری موردنظرتان را انتخاب کنید، توجه کنید که هم‌زمان چند فلش به سیستم متصل نباشد چون احتمال اشتباه زیاد شده و ممکن است با انتخاب غلط شما، اطلاعات موجود بر روی آن فلش از بین برود.

choose your key-آموزش نصب لینوکس روی فلش مموری

مرحله چهارم : در بخش CHOOSE A SOURCE باید فایل نصبی لینوکس رو به برنامه بدیم با توجه به اینکه ما از قبل iso لینوکس رو دانلود کردیم از گزینه ISO/IMG/ZIP استفاده می‌کنیم و مسیر فایل را انتخاب می‌کنیم.

choose a source-نصب لینوکس روی فلش

مرحله آخر : خوب کار تقریباً تمام هستش و برای نصب لینوکس روی فلش مموری فقط یک گام دیگر باقی مانده است در مرحله آخر فقط کافی است بر روی علامت صاعقه کلیک کنید تا مراحل نصب لینوکس روی فلش مموری آغاز شود.

حال با توجه به قدرت سخت افزار کامپیوتر شما زمان اتمام کار متفاوت خواهد بود ولی زمان نصب چیزی در حدود ۳ تا ۱۰ دقیقه به طول خواهد انجامید.

create-نصب لینوکس روی فلش مموری

نکته : اگر سیستم عامل کامپیوتر شخصی شما لینوکس هستش و می‌خواهید از طریق آن اقدام به نصب لینوکس روی فلش کنید می‌توانید از برنامه startup disk creator که به صورت پیش فرض روی اوبونتو نصب هستش استفاده کنید.

اگر هم این ابزار بر روی لینوکس شما نصب نبود می‌توانید از آموزش دستورات لینوکس جهت نصب استفاده کنید.

آموزش چقدر برای شما مفید بود؟

[مجموع: ۷ میانگین: ۳٫۶]

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا