ویندوز سرور 2016 و تغییرات آن

اشتراک گذاری پست

مایکروسافت در کنفرانس خبری بیلد 2016 از سیستم عامل سرور جدید خود پرده برداشت و آن را انقلابی در سیستم عامل ویندوز نامید.

حال بر آن شدیم که به بررسی عمیق و تفاوت های ویندوز سرور 2016 و ویندوز سرور 2012 بپردازیم.

در ابتدا پس از بررسی نیاز های سخت افزاری این دو سیستم عامل متوجه می شویم که با توجه به پیشرفت و افزایش سرویس ها در ویندوز سرور 2016 حداقل نیاز ها برای راه اندازی آن تفاوتی با ویندوز سرور 2012 ندارد.

حداقل منابع سخت افزاری ویندوز سرور 2016

پردازنده : پردازنده 64 بیتی 1.4 گیگاهرتز ( پیشنهاد بهینه : 2 گیگا هرتز )

رم : 512 مگابایت ( پیشنهاد بهینه : 2 گیگابایت )

فضای خالی هارد دیسک : 32 گیگابایت

نکته : مایکروسافت از زمان ارائه ویندوز سرور 2012، پردازنده های 64 بیتی را پشتیبانی نمی کند.

تمامی حداقل ها سخت افزاری که خواندید دقیقا با شرایط ویندوز سرور 2012 برابر است و هیچ گونه تفاوتی ندارد.

مایکروسافت ویندوز سرور 2016

مایکروسافت در سیستم عامل سرور 2016 سرویس های زیادی را اضافه و یا دستخوش تغییر قرار داده که اعم تفاوت با ویندوز سرور 2012 را در ادامه لیست کرده ایم.

Nano Server شاخص ترین تغییر سرور 2016 است که بر اساس نیاز های رایانش ابری بهینه شده و می توان به عنوان یک پلتفرم زیر ساخت مجازی سازی بر پایه رایانش ابری از آن بهره برد.

  • بروز رسانی قدرتمند در AD DS و AD FS

بزرگترین وجه تمایز سرور های مایکروسافت یعنی Active Directory  دست خوش تغییرات و همچنین بروزرسانی شده که از تغییرات عمده آن می توان به حق دسترسی ها ، مایکروسافت پاسپورت و سرویس Federation اشاره کرد.

اضافه شدن PowerShell Direct شاید در نگاه اول یک تغییر بزرگ و ضروری به نظر نیاید ولی کنترل سیستم عامل های مجازی دیگر در یک ماشین بدون جا به جایی در لایه شبکه می تواند جذابیت های خود را داشته باشد.

تا این قسمت تغییرات در حوضه های مختلفی را گفتیم ولی از این قسمت به بعد اوج کار مایکروسافت را در تغییرات مجازی سازی توضیح خواهیم داد.

  • اضافه شدن کانتینرهای Hyper-V Containers و Windows Server Containers

کانتینر ها نوعی از ماشین های مجازی هستند که به سرور میزبان متکی بوده و از منابع آن استفاده می کنند و نسبت به ماشین های مجازی سبک تر و البته سریعتر هستند.

  • اضافه شدن داکر

در اصل داکر یک موتور مدیریت، ساخت و اجرا کانتینر می باشد و اساسا برای لینوکس استفاده می شوند اما سرور 2016 آن را به صورت کامل پشتیبانی کرده و از آن می توانید برای مدیریت سایر کانتینرهای ویندوز و مجازی سازی استفاده کنید.

  • اضافه و حذف کردن کارت شبکه و رم به صورت بلادرنگ

ویندوز سرور 2016 در بخش مجازی سازی قابلیت اضافه و حذف کردن کارت شبکه و رم را بدون نیاز به خاموش کردن ماشین فراهم ساخته است.

  • مجازی سازی تو در تو

این امکان جدید توانایی ساخت ماشین مجازی و کانتینر را در یک ماشین مجازی دیگر فراهم ساخته که یکی از مهمترین ویژگی های مجازی سازی بر پایه رایانش ابری است.

  • قابلیت بوت امن برای لینوکس

فعال سازی Secure Boot برای سیستم عامل های لینوکس فراهم شده است.

  • ارتباط مستقیم با فضای ذخیره سازی

Storage Spaces Direct قابلیتی است که یک کلاستر در ویندوز 2016، را می تواند به یک JBOD و یا فضای ذخیره سازی در حال استفاده دیگر متصل کند. این امکان توانایی اتصال مستقیم به کلاستر های ویندوز 2012 را هم فراهم می سازد.

  • ارتقای چرخشی در Hyper-V Cluster

در تعریف ساده این ویژگی، توانایی ارتقا کلاسترها را بدون درنگ می کند. به طور مثال در صورت نیاز به ارتقا کلاسترهای ویندوز سرور 2012 به 2016 دیگر نیازی نیست کلاستر را از حالت سرویس دهی خارج کنید و خود این سرویس به صورت هوشمند، مدیریت ارتقا را به عهده می گیرد.

  • اضافه شدن سرویس Shielded VM و Host Guardian Service

این سرویس جا به جایی داده ها و همچنین دسترسی ها را رصد می کند و از دستیابی به اطلاعات ماشین های مجازی حتی توسط مدیر Hyper-V ممانعت می کند.

این 11 قسمت شرح مختصری بود از تفاوت های اصلی بین ویندوز سرور 2012 و ویندوز سرور 2016 که به اختصار هر یک را توضیح دادیم.

تغییرات و اضافه کردن سرویس ها همیشه برای مدیران شبکه جذاب بوده ولی نباید فراموش کرد که تغییر اصلی ویندوز سرور 2016 در هسته آن است. جایی که Snover یکی از مهنسین ارشد مایکروسافت گفت: “بزرگترین تغییر در سیستم عامل ویندوز از زمان انتشار نسخه پایه NT در این ویندوز افتاده است” وبه نوعی خود مایکروسافت از آن به عنوان انقلاب سیستم عامل ها نام برد.

جهت درخواست هرگونه خدمات توضیحات داده شده و یا خرید با ما تماس بگیرید
omid.ahmadyani@Outlook.com
02128421193
09129726343
09362196343
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا