آموزش بخش coverage سرچ کنسول جدید گوگل – سرور – هاست – دامنه

بخش coverage سرچ کنسول یکی از قسمت های مهمی است که کاربرد بسیار زیادی را در تحلیل سایت ایفا می کند. بخش coverage سرچ کنسول در نسخه قبلی این قسمت با نام index status شناخته می شد، اما در کنسول جدید گوگل با نام coverage در دسترس است. در این قسمت از سری مقالات گام به گام آموزش google search console پایگاه دانش مجموعه ما تصمیم داریم شما را با ابزار coverage سرچ کنسول جدید گوگل آشنا کنیم. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

موضوعاتی که در این مقاله به آنها پرداخته خواهد شد:

کاربرد گزارش های coverage سرچ کنسول گوگل

ابزار coverage سرچ کنسول گوگل

اگر وب سایت شما کمتر از 500 صفحه است، شاید نیاز چندانی به این گزارش نداشته باشید. چرا که می توانید با وارد کردن SITE: your_site در باکس جستجوی گوگل تمامی نتایجی که از وب سایتتان در گوگل ایندکس شده است را مشاهده نمایید. همچنین می توانید با وارد کردن SITE: yoursite.com/especial page یک صفحه مشخص را نیز در نتایج گوگل جستجو نمایید. اما زمانی که تعداد صفحات وب سایت شما بیش از 500 باشد، نمی توانید با جستجو در گوگل وضعیت تمام آنها را بررسی کنید. در نتیجه به یک مرجع مناسب نیاز دارید. آن مرجع مناسب نیز بدون شک بخش coverage سرچ کنسول گوگل است. ????

معرفی ابزار coverage سرچ کنسول جدید گوگل

سرچ کنسول گوگل امکانی را برای کاربران خود فرآهم آورده است که به کمک آن بتوانند اطلاعات لازم درباره وضعیت ایندکس شدن URL های وب سایت خود به دست آورند. این امکان در قالب گزارش coverage در اختیار افراد قرار گرفته است که پیش تر با نام index status شناخته می شد. در بخش coverage گوگل کنسول علاوه بر امکان مشاهده اطلاعات مربوط به ایندکس شدن لینک های سایت، توضیحاتی درباره مشکلات و ارورهای پیش آمده نیز قرار گرفته است. در نتیجه می توانید به راحتی و با کمی بررسی مشکلات ایجاد شده را شناسایی و حل نمایید. به طور کلی در گزارش coverage سرچ کنسول URL ها دارای یکی از وضعیت های زیر هستند:

coverage سرچ کنسول گوگل

 

  • Error (باکس قرمز): لینک هایی که در این بخش قرار می گیرند هنوز ایندکس نشده اند. برای این اتفاق دلایل بسیاری وجود دارد. در این حالت باید دلیل مشکل ایجاد شده را شناسایی و سپس در صدد حل آنها بربیایید.
  • Valid with warnings (باکس زرد): در این حالت پیج شما ایندکس شده اما دارای مشکلاتی می باشد که بهتر است از آنها اطلاعاتی جمع آوری کنید.
  • Valid (باکس سبز): اگر در گزارش coverage سرچ کنسول گوگل با این مورد رو به رو شدید، باید بدانید که لینک های قرار گرفته در این قسمت بدون هیچ مشکلی توسط گوگل ایندکس شده اند.
  • Excluded (باکس خاکستری): در چنین حالتی URL های قرار گرفته ایندکس نشده اند. اما گوگل سرچ کنسول بر این باور است که شما این امکان را از خزنده های موتور جستجو گوگل سلب کرده اید. به عنوان مثال ممکن است لینک مشخص شده یک نسخه تکراری از صفحه کانونیکالی باشد که پیش تر توسط گوگل ایندکس شده است.

بخش coverage سرچ کنسول گوگللازم است بدانید که هر یک از حالت های مشخص شده (error، warning و excluded) به دلایل مشخصی اتفاق افتاده است. به همین دلیل باید به خوبی نسبت به دلیل آن آگاهی پیدا کرده و آنها را رفع نمایید. مسئله مهم دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که در coverage سرچ کنسول جدید گوگل می توانید اطلاعات بیشتری را در مقایسه با نسخه قبلی آن داشته باشید.

گوگل برای نمایش اطلاعات مربوط به هر یک از این بخش ها از یک نمودار استفاده کرده است.در بالای باکس ها تعداد لینک ها و در زیر این باکس های گزینه ای با نام impressions قرار گرفته است که در صورت فعال کردن تیک آن، می توانید ببینید که ارورهای موجود در URL ها تا چه میزان روی پایین آمدن تعداد نمایش آنها تاثیر گذاشته است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره impression می توانید مقاله تعداد نمایش یا impression چیست را مطالعه نمایید.

بعد از اینکه سایت شما بالا آمد، به مرور زمان اطلاعات این قسمت تکمیل می شود. با هر بار ایندکس شدن لینک ها، اطلاعات مربوط در این قسمت به روز رسانی می شوند. همانطور که می دانید ایندکس شدن یک محتوا توسط گوگل معمولا بین چند ساعت، چند روز یا چند هفته زمان می برد. (بنابر میزان فعالیتی که در سایت دارید.) اما اگر قصد دارید این فرآیند سریع تر اتفاق بیافتند، می توانید از ابزار URL inspection استفاده نمایید. مطالعه مقاله آموزش ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول می تواند در زمینه استفاده از این سرویس قدرتمند برای شما مفید واقع شود.

همه چیز درباره coverage سرچ کنسول گوگل

 

صفحه Details در بخش coverage سرچ کنسول

در پایین نمودارها با بخش Details رو به رو می شوید. این بخش به چندین قسمت مختلف تقسیم شده که عبارتند از:

  • status: در این قسمت یکی از 4 وضعیت ممکن (error، warning، excluded و valid) به نمایش گذاشته می شود.
  • type: در این بخش نیز شما با دلایل بروز هر یک از این وضعیت ها رو به رو خواهید شد.
  • validation: وضعیت اعتبارسنجی تغییرات اعمال شده توسط گوگل در این قسمت نشان داده می شود. بعد از آنکه شما مشکلاتی که به آنها اشاره شده است را رفع نمودید، می توانید از گوگل بخواهید که وضعیت اعتبار سنجی تغییرات اعمال شده را بررسی و تایید کند. اگر تمام مشکلات عنوان شده حل شد، ارور مربوطه mark شده و به قسمت انتهایی باکس می رود.
  • trend: در این بخش روند تغییرات هر لینک به صورت یک نمودار نمایش داده می شود. برهمین اساس می توانید به خوبی میزان تغییرات و شدت آنها را بررسی نمایید.
  • page: در این قسمت  تعداد صفحاتی که یکی از ارورهای مشخص شده را دارند، به شما نشان داده می شود. گاهی ممکن است تعداد صفحات دارای یک ارور صفر باشد اما گاهی نیز ممکن است در تعداد زیادی از صفحات این ارور مشترک باشد.

در این بخش جزئیات مربوط به ارورهای موجود در هر یک از لینک ها قرار گرفته است. با کلیک روی هر یک از این ارورها خلاصه ای از جزئیات مربوط به وضعیت های عنوان شده و دلیل آن در اختیار شما قرار می گیرد. همچنین با کلیک روی گزینه Learn more می توانید جزئیات بیشتری درباره مشکل پیدا شده مشاهده نمایید.

آموزش استفاده از ابزار coverage سرچ کنسول گوگل

سوالات متداول مربوط به بخش coverage

  • چرا صفحه ای مشخص از وب سایت من ایندکس شده است؟ من تصمیم به ایندکس کردن این صفحه نداشته ام.
    گوگل به طور پیش فرض هر URL مشخصی که می باید را ایندکس می کند. مگر اینکه شما با استفاده از تگ noindex دسترسی گوگل به صفحه مورد نظر را محدود کنید.
  • چرا اخیرا وب سایت من بعد از تغییرات اعمال شده مجددا ایندکس نشده است؟
    گوگل صفحات را بر اساس چندین معیار مختلف دوباره ایندکس می کند. یکی از این معیارها همان تصور گوگل از این موضوع است که هر چند وقت یکبار در صفحات سایت شما تغییراتی اعمال می شود. اگر وب سایت شما جزء آن دسته از سایت هایی است که تغییرات چندانی ندارد، احتمالا سرعت به روز رسانی محتواهای آن پایین تر خواهد بود.
    اما در هر صورت اگر تصور می کنید که سایت شما نیاز دارد به روز رسانی شود، می توانید از گوگل بخواهید که دوباره خزنده های خود را به وب سایت شما بفرستد. می توانید این کار را به کمک ابزار URL inspection سرچ کنسول گوگل انجام دهید یا نقشه سایت خود را ثبت نمایید. در ابزار URL inspection به صورت دستی درخواست خود را برای گوگل ارسال می کنید. در بحث سایت مپ نیز بعد از ثبت نقشه سایت، گوگل می تواند متوجه تغییرات و به روز رسانی ها سایت شما شود.

    در صورت تمایل با آشنایی بیشتر با عملکرد ابزار URL inspection می توانید مقاله آموزش ابزار URL inspection گوگل سرچ کنسول را مطالعه نمایید.

  • چرا URL هایی زیادی از وب سایت من در قسمت excluded قرار گرفته اند؟
    اگر بخواهیم دلایل excluded شدن لینک های مختلف یک وب سایت را بررسی کنیم، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:
    شما با استفاده از فایل robots.txt دسترسی گوگل به صفحات وب سایت خود را محدود کرده اید. با استفاده از URL inspection می توانید این مشکل را رفع نمایید.
    دارای صفحات تکراری زیادی هستید. معمولا نیز در این نوع صفحات از یک پارامتر برای فیلتر یا دسته بندی یک مجموعه مشخص استفاده شده است. مثلا فیلترهایی برای انواع رنگ یا قیمت یک محصول. این صفحات در بخش coverage سرچ کنسول گوگل برچسب duplicate یا alternate می خورند.
    URL مشخص شده به یک URL دیگر ریدایرکت شد است. در این حالت تنها لینکی که به آنها ریدایرکت شده است ایندکس می شود و URL های redirect شده ایندکس نمی شوند.

    به منظور آشنایی بیشتر با مبحث redirect می توانید مقالات ریدایرکت 301 چیست و چه کاربردی دارد؟ و آموزش ریدایرکت آدرس های url سایت از طریق فایل htaccess. در هاست را مطالعه نمایید.

  • چرا گوگل نمی تواند به نقشه سایت من دسترسی پیدا کند؟
    اطمینان حاصل کنید که نقشه سایت شما از طریق فایل robots.txt بلاک نشده، دارای اعتبار است و از یک URL درست در فایل robots.txt یا گزارش نقشه سایت استفاده شده است.
  • چرا گوگل با وجود حذف یک صفحه باز هم آن را crawling می کند؟
    گوگل همواره به crawl کردن تمامی صفخات ادامه می دهد. مگر اینکه از طریق تگ noindex دسترسی گوگل به لینک های موردنظر را محدود کنیم.
  • من می توانم صفحه وب سایت خود را در نتایج مشاهده نمایم، اما گوگل نمی تواند؟
    در این حالت بهتر است به کمک URL inspection وضعیت صفحه را بررسی کنید و ببینید که گوگل می تواند صفحه LIVE را مشاهده نماید یا نه. اگر گوگل نمی تواند صفحه مربوط به URL وارد شده را مشاهده نماید، دلیل آن را به شما توضیح می دهد. در غیر اینصورت ممکن است دلیل اتفاق پیش آمده این باشد که ارورهای مشخص شده قبل از آخرین crawl رفع شده است. در این حالت می توانید از طریق همان URL inspection درخواست ایندکس شدن را به گوگل ارسال نمایید.
  • در ابزار URL inspection هیچ مشکلی نشان داده نمی شود اما در بخش coverage سرچ کنسول گوگل اروری نمایش داده می شود. دلیل این اتفاق چیست؟
    احتمالا بعد از اینکه URL موردنظرتان توسط خزنده های گوگل crawl شده اند اقدام به رفع ارور مشخص شده کرده اید. در نتیجه بعد از crawl مجدد صفحه این مشکل نیز حل خواهد شد.
  • چگونه می توانیم وضعیت ایندکس شدن یک URL مشخص را پیدا کنیم؟
    برای به دست آوردن وضعیت ایندکس شدن یک URL مشخص می توانید از ابزار URL inspection استفاده کنید. اما در گزارش coverage سرچ کنسول قابلیت فیلتر کردن لینک ها به منظور پیدا کردن یک لینک مشخص وجود ندارد.

در هنگام مواجه با مشکلات ایندکس شدن و تلاش برای رفع آنها باید از خودتان یکسری سوال بپرسید:

  1. آیا وب سایت من به اندازه کافی برای crawling بهینه سازی شده است؟
  2. آیا تعداد صفحات ایندکس شده و valid وب سایت من رو به افزایش است یا رو به کاهش؟
  3. سایت من چه ارورهایی دارد؟
  4. و…

با پرسدین سوالات این چنینی می توانید عملکرد وب سایت خود را بهبود ببخشید. در نتیجه گوگل می تواند به راحتی صفحات شما را crawl کرده و در نهایت آنها را ایندکس کند. در این مقاله از پایگاه دانش مجموعه ما تلاش ما بر این بوده است تا شما را با بخش coverage سرچ کنسول گوگل آشنا کرده و روش استفاده از آن را به شما آموزش دهیم.

آموزش کامل کار با گوگل سرچ کنسول

3.7
/
5
(
3

امتیاز

)

در صورت نیاز به سرور، هاست و دامنه با بهترین قیمت و کیفیت و یا هر سرویس و خدمات دیگر با ما درتماس باشید.

01228421193
09129726343
09362196343
[email protected]

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا