تفاوت میان کارت های Credit و Debit چیست؟ 1399

در کشور ما ایران در حال حاضر کردیت کارت ( Credit card ) چه از سوی صادر کننده خارجی و چه از طرف بانک های داخلی، وجود نداشته و برای ایرانیان صادر نمیشود. کارت های مورد استفاده در ایران که از سوی بانک های داخلی صادر شده و قابل استفاده در شبکه شتاب هستند، تماما دبیت کارت ( Debit card ) هستند. این موضوع باعث شده است ایرانیان کمتر با کارکرد کردیت کارت ( Credit card ) آشنا باشند و بعضا تفاوت میان این دو نوع کارت مورد سوال قرار گیرد. در این مقاله ابتدا تعریف مختصری از دو نوع کارت بیان می شود. سپس به بیان تفاوت های این دو کارت می پردازیم.

Credit Card چیست؟

Credit Card کارتی است که به شما این امکان را می دهد تا فراتر از میزان پولی که در کارت خود دارید، خرید کنید. شما از این کارت برای انجام معاملات اساسی خود می توانید براحتی استفاده نمائید. Credit Card ها دارای نرخ بهره بالا هستند که بعد از پرداخت قرض تان می توانید دوباره از آن استفاده کنید. وجه داخل Credit Card و سابقه پرداخت شما می تواند اعتبار شما را تحت تأثیر قرار دهد.

کردیت کارت

Debit Card چیست؟

استفاده از Debit Card نیز به راحتی کارت های اعتباری می باشد، اما کار متفاوتی را انجام می دهند. Debit Card زمانی که شما کالا یا خدمتی را خریداری می کنید، پول را به طور مستقیم از حساب بانکی شما کسر می کند.

دبیت کارت debit card

تفاوت کارت های Credit و Debit

پیش از هر چیز باید بدانیم که میزان شباهت این دو نوع کارت بسیار بیش از تفاوت میان آن ها است. برای مثال در تقریبا تمامی ATM ها و دستگاه های POS هر دوی این دو نوع کارت ها قابل استفاده هستند و به وسیله هر دوی این کارت ها میتوان اقدام به خرید ها و پرداخت های آنلاین و اینترنتی کرد.

تفاوت اصلی میان این دو کارت در این است که پولی که شما از طریق کارتتان خرج میکنید، از کجا برداشت میشود. در کارت های Debit به این صورت است که شما حساب بانکی خود را به میزانی که میخواهید شارژ میکنید. پس از شارژ حساب بانکی، به هر میزان که در کارتتان موجودی داشته باشید میتوانید از کارت استفاده نمایید. به طور مثال چنانچه که شما در حسابتان 300 دلار موجودی داشته باشید، میتوانید تا 300 دلار کارت بکشید. در هر زمان که از کارتتان استفاده نمایید، میزانی که از کارت موجودی دریافت میکنید، در کسری از ثانیه از حساب شما برداشته میشود.

در Credit card ها اما روال بسیار متفاوت از Debit card ها است. در Credit card میزانی که از کارتتان خرج میکنید، از موجودی شما برداشت نمیشود، بلکه از اعتبار شما برداشت میشود. برای اینکه بهتر متوجه شویم، باید به سراغ اولین گام که صدور کارت است برویم. برای دریافت یک Credit card ، فرد متفاضی به بانک مراجعه میکند. بانک در ابتدا سابقه مالی فرد را کاملا بررسی می نماید. به این معنا که بانک بررسی میکند فرد متقضای آیا سابقه سو استفاده مالی، عدم پرداخت اقساط بانکی، دیرکرد پرداخت کرایه ها و غیره را به چه میزان دارد. پس از این مرحله، بانک میزان اموال فرد را برآورد میکند. برای مثال اینکه فرد خانه و اتومبیل شخصی و یا دارایی های مشابه را به چه میزان داراست. پس از بررسی این موارد، بانک میزان اعتبار خاصی را برای فرد مشخصی میکند و به فرد Credit card تعلق میگیرد. پس از دریافت کارت، فرد حتی در صورتی که در کارتش موجودی نداشته باشد، میتواند به میزان اعتباری که بانک به وی داده است، از کارت استفاده نماید. در تاریخ مشخصی از ماه، بانک صورت حساب برداشت هایی که فرد از کارت خود کرده است را برای وی پست کرده و فرد موظف است که تا تاریخ مشخصی، حساب خود را تسویه کند. در حقیقت استفاده از Credit card ها مانند دریافت وام های متعدد و کوچک است.

credit card یا debit card

کارت های Debit  بهتر است یا Credit ؟

پس از توضیحات داده شده، احتمالا شما نیز متوجه شده اید که نمیتوان گفت کدام نوع کارت بهتر است. اینکه دریافت و استفاده از کدام نوع کارت اعتباری بهتر است، کاملا به سلیقه فرد و موقعیت هایی بستگی دارد که فرد قصد استفاده از کارت خود را دارد. Debit card ها این مزیت را دارند که شما با استفاده از آن ها، هرگز نمیتوانید بیشتر از موجودی خود خرج کنید و به این طریق درگیر پرداخت اقساط وام های بی اتمام نمیشوید. استفاده از Debit card ها باعث میشود که شما بیشتر مراقب دارایی خود باشید و به میزانی خرج کنید که توانایی دارید! اما از سویی با استفاده از Debit card ها توانایی بعضی از پرداخت ها را ندارید و در صورتی که به هر دلیلی موجودی کارت شما تمام شود، نمیتوانید پرداختی داشته باشید.

Credit card ها از سویی به شما توانایی پرداخت اقساطی را میدهند و شما را از درگیری ذهنی میزان موجودی کارتتان تا حدی راحت میکنند. اما از سویی دیگر شما را درگیر بهره های مالی و اقساط میکند. در Credit card ها شما به این دلیل که در حقیقت از بانک وام گرفته اید، در زمان تسویه حساب باید مبلغی بیشتر از میزانی که خرج کرده اید را به بانک به عنوان بهره پرداخت نمایید. یکی از مضرات داشتن Credit card ها این است که در صورتی که به هر دلیل پرداخت قسط شما به تاخیر افتد، بانک این توانایی را دارد که اموال شما از جمله خانه و یا اتومبیل شما را پس از طی شدن پروسه قانونی، به مزایده گذاشته و بدهی خود را پس بگیرد. از سویی دیگر حتی تاخیر های کوتاه مدت در پرداخت اقساط بانک، به عنوان سابقه بد مالی در پرونده شما ثبت شده و در هر زمان دیگری که درخواست پرداخت اقساطی داشته باشید (برای مثال خرید اقساطی خانه و اتومبیل)، شما را محدود کرده و اعتبار شما را کاهش میدهد.

تفاوت debit و credit

در نهایت باید گفت که انتخاب بهترین کارت برای استفاده، به سلیقه و انتخاب فرد بازمیگردد. البته باید گفت در حال حاضر دریافت Credit card برای ایرانیان تقریبا امری غیر ممکن و بسیار دشوار است. در صورتی که امکان دریافت هر دو نوع کارت را دارید و قصد انتخاب یکی را دارید، حتما پیش از انتخاب یکی از این کارت ها، قابلیت استفاده هر کدام در خدماتی که مد نظر شما است را بررسی نمایید. برای مثلا چناچنه قصد اجاره اتومبیل از کمپانی خاص، رزرو آنلاین هتل و بلیط هواپیما و اجاره خانه را دارید، پیش از دریافت کارت از کمپانی مورد نظر خود در ارتباط با کارت های مورد پذیرش آن ها سوال نمایید.

در صورتی که هر کدام از Debit card و Credit card را انتخاب کردید می توانید از طریق امید احمدیانی اقدام به سفارش کنید. چنانچه هنوز ابهامی درباره این کارت ها دارید میتوانید از مشاوره تیم امید احمدیانی بهره مند شوید.

در صورت نیاز به خرید یا مشاوره و نیاز به پروزه های مشابه با ما تماس بگیرید:
۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
[email protected]
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا