تفاوت wamp و xampp و lamp و mamp

اگر می خواهید وارد دنیای طراحی سایت شوید و قصد دارید از زبان برنامه نویسی PHP برای توسعه و پیاده سازی وب سایت خود استفاده کنید لازم است قبل از اینکه سایت طراحی شده خود را در دسترس عموم قرار دهید، آن را روی سیستم خود تست کنید تا اگر دارای Error یا باگ می باشد آن را برطرف کنید. در این پست قصد داریم سرورهای قدرتمند LAMP، WAMP و XAMPP که برای اجرای کدهای PHP روی سیستم های لوکال معرفی شده اند را با هم مقایسه کنیم. این نرم افزار ها سیستم شما را به یک سرور محلی تبدیل می کنند بدین صورت شما می توانید سایت هایی که حاوی کد های PHP می باشند را قبل از اینکه روی اینترنت قرار دهید ابتدا روی سیستم خود تست نمایید و بعد آن را Host کنید.

تفاوت اصلی بین MAMP، LAMP، WAMP و XAMPP در سیستم عامل قابل پشتیبانی می باشد

LAMP : برای سیستم عامل Linux

WAMP: مخصوص سیستم عامل Windows

MAMP: مخصوص سیستم عامل macOS

XAMPP: برای تمامی سیستم عامل ها

LAMP Server چیست؟

کلمه LAMP مخفف عبارات Linux, Apache, Mysql, PHP می باشد. LAMP یک محصول متن باز (Open Source) می باشد که فقط روی لینوکس اجرا می شود. این نام بیانگر اجزای تشکیل دهنده آن می باشد. L به معنای اینکه این نرم افزار مخصوص Linux طراحی شده است. A بیانگر این است که از وب سرور Apache استفاده می کند. حرف M مخفف MySQL  بوده که بیانگر نوع دیتابیس مورد استفاده (RDBMS) می باشد و PHP زبان برنامه نویسی شما می باشد.

WAMP Server چیست؟

ومپ سرور نیز یک ابزار قدرتمند مبتنی بر پلتفرم ویندوز می باشد که سیستم شما را به یک سرور محلی (Local Server) تبدیل می کند. این کلمه از عبارات Windows, Apache, MySQL, PHP تشکیل شده است که بیانگر این است از چه ابزار ها و تکنولوژی هایی استفاده می کند.

ومپ سرور برای توسعه و تست برنامه های نوشته شده به زبان PHP روی سیستم عامل ویندوز مناسب می باشد.

در صورتی که سیستم عالم ویندوز استفاده می کنید بهترین پیشنهاد wamp می باشد به دلیل ارائه امکان تغییر ورژن نسخه سرویس ها. مثلا شما نرم افزاری رو تحت وب ران می کنید که با نسخه php 7.2 نوشته شده ولی نسخه نصبی php روی ومپ شما php 5.6 هست پس نمی تونید به صورت کامل نرم افزار رو اجرا کنید و باید نسخه php رو بالا ببرید این کار در xampp و دیگر سرور های محلی دیگر به سختی امکان پذیر است و باید کانفیگ های زیادی انجام شود اما خوشبختانه در wamp این مورد لحاظ شده به این صورت که شما کافی است نسخه مورد نظر سرویس (مانند php) را دانلود کنید و در پوشه سرویس مورد نظر ذخیره کنید مثلا برای php این مسیر می تواند C:\wamp\bin\php\php[VERSION] باشد. شما می توانید نسخه apache، mysql را نیز به همین صورت تغییر دهید. در صورتی که در این مورد مشکل و یا سوالی دارید در کامنت های همین مقاله بپرسید تا راهنمایی های لازم انجام بشه.

XAMPP Server چیست؟

زمپ سرور نیز همانند دو برنامه قبل جهت شبیه سازی سیستم لوکال به یک سرور بکار می رود XAMPP مخفف عبارات X-OS, Apache, MySQL, PHP می باشد. منظور از X-OS اینست که می تواند برای سایرسیستم عامل ها (ویندوز، لینوکس، مک) استفاده شود. همچنین XAMPP از ابزارهایی مانند Perl، Filezilla FTP Server، Weblizer،  و mercury mail و Tomcat نیز پشتیبانی می کند.

زمپ برای اجرای وب سایت هایی که از زبان برنامه نویسی PHP و یا Perl استفاده می کنند مناسب است.

با توجه به اینکه کامپوننت های اصلی در این نرم افزار ها Apache، MySQL، PHP می باشد از نظر میزان کارایی تا حد زیادی مشابه هم می باشند. اما با توجه به اینکه چه کامپوننت هایی را اجرا می کنید میزان RAM و CPU مصرفی سیستم شما متفاوت خواهد بود. همچنین XAMPP دارای مدیریت مصرف منابع قویتری از WAMP می باشد.

MAMP Server چیست؟

اگر بخواهید یک وب سرور آپاچی را در عرض چند ثانیه ساخته و مورد استفاده قرار دهید، ما پیشنهاد می کنیم که از نرم افزارMamp استفاده نمایید. این نرم افزار قادر است تنها با چند کلیک ساده یک وب سرور آپاچی با تمامی امکانات برای شما فراهم کند. نصب این نرم افزار آسان و کار کردن با آن راحت می باشد.
نرم افزار MAMP PRO نسخه ی کامل از نرم افزار سرور مجازی MAMP می باشد که برای برنامه نویسان و توسعه دهندگان وب ساخته شده است. این برنامه به شما امکان فعال سازی محیط های مورد نیاز جهت توسعه را می دهد. به عنوان یک برنامه نویس وب، شما باید کدهای خود را قبل از قرار گیری در سرورهای ارائه شده توسط خدمات دهنده های اینترنتی، بر روی سیستم خودتان تست کنید که برای این کار به اجرای سرویس های مختلف مانند آخرین نسخه های پایدار Apache و MySQL و PHP نیازمندید.
شما می توانید هر تعداد سرور که بخواهید جهت انجام تست های خود، بسازید بدون اینکه مشکلی برای سیستم شما پیش بیاید. امکان تنظیم دی ان اس نیز وجود دارد.

‫0/5 ‫(0 نظر)

5 در مورد “تفاوت wamp و xampp و lamp و mamp”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا