قیمت بیت کوین؛ آیا این افزایش طبیعی است و یا حباب رخ داده است؟ 1399

اشتراک گذاری پست

قیمت بیت کوین در یک سال اخیر به شدت افزایش یافته است، اما چرا؟

با جستجوی کلمه “بیت کوین” در گوگل (در بریتانیا)، در می یابید که چهار گزینه بالای لیست عبارتند از: “تجارت بیت کوین، بدون هزینه“، “سریع ترین روش خرید بیت کوین“، “بیت کوین را از کجا بخرم” و “جستجو برای سرمایه گذاری در بیت کوین“. این بار می خواهیم به “تجارت ارز رمزپایه (کریپتوکارنسی) با اعتماد به نفس” بپردازیم. یک گزارش خبر نیمروزی بی بی سی کنفرانسی را نشان داد که در آن شور و هیجان بیت کوین (و بلاک چین) ملموس بود.

این موارد همگی به ما نشان می دهد که اکنون بیت کوین به یک مرحله تازه رسیده است. برای برخی اوقات، بورس سهام و ارز ارزشگذاری بالایی برای این تجارت در مقایسه با میانگین سود بلندمدت داشته است. اما باید گفت که اینجا هیجانی شبیه آنچه که در مورد حباب سهام “دات کام” در سال های 1999 تا 2000 رخ داد، وجود ندارد. این هیجان به دنیای ارزهای رمزپایه ای مشابه بیت کوین و اتریوم منتقل شده است.

در این اواخر، تمرکز بر روی ICOها یا همان ارائه کنندگان کوین اولیه (ارز دیجیتال) قرار گرفته است؛ روشی برای شرکت ها تا نقدینگی خود را بی نیاز از لیست های رسمی بازار سهام و ارز، افزایش دهند. سرمایه گذاران ژتون هایی (سکه های دیجیتالی) را در کسب و کارهایی می گیرند که دارای ثبت های رسمی نیستند. به شکل قابل توجهی، نزدیک به ششصد ICO طرح ریزی و یا راه اندازی شده اند.

این اشتیاق، هم علت و هم معلول افزایش شدید قیمت بیت کوین بر روی نمودار ماه های اخیر گشته است. در اخبار جدیدی آمده بود که بورس تجاری شیکاگو معاملات خود را در آینده توسط بیت کوین به انجام می رساند؛ قراردادها بر اساس یک ارز موهوم و مفهومی صورت می گیرد. بیشتر مردم با خرید بیت کوین می خواهند تجارت کنند و این امر به معنای تقاضای بیشتر است و به همین علت، قیمت بیت کوین باید افزایش یابد. اما جذابیت بیت کوین در چیست و چرا قیمت بیت کوین رو به افزایش است؟

در اینجا سه بحث وجود دارد: محدودیت طبیعی عرضه (کوین های جدید فقط به وسیله محاسبات پیچیده ریاضی ایجاد می شوند، و در کل محدودیت 21 میلیونی وجود دارد)؛ ترس در رابطه با ارزش بلندمدت پول های بدون پشتوانه در زمان رهاسازی کمیّ آنها؛ و جذابیت شرایط ناشناس بودن آن. این عامل آخر، بیت کوین را برای جنایتکاران جذاب می سازد (حتی از پول نقد واقعی هم جذاب تر است).

این سه عامل نشان دهنده این است که چرا بعضی تقاضاها برای بیت کوین به وجود می آید و در پی آن قیمت بیت کوین با افزایش مواجه می شود، اما همچنان برای این موج اخیر کافی به نظر نمی رسد. ارزهای رمزپایه رقیب در حال ظهورند، جنایت در جامعه به شکلی ناگهانی دچار افزایش نشده است، و نشانه ای از تورم عمومی نیز دیده نمی شود. یک نظریه برای این امر این است که بلاک چین –فناوری برجسته کننده بیت کوین- در صنعت مالی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. اما شما می توانید بلاک چین هایی را بدون نیاز به بیت کوین بسازید؛ موفقیت این دو پیوند ناگسستنی باهم ندارد.

دلیلی که بیشتر از همه برای این بازار تقاضای بیت کوین پذیرفتنی است، این است که قیمت آن به سرعت بالا می رود (نمودار را ببینید).

مردم بیت کوین را برای استفاده در زندگی روزمره خود خریداری نمی کنند. ارزها برای مبادله در حد متوسط، نیازمند پایداری قیمت هستند. خریداران تمایلی به مبادله ژتونی ندارند که ممکن است در روز بعد با پرش قیمتی مواجه شود؛ فروشندگان نمی خواهند ژتونی بگیرند که ممکن است سقوط قیمتی شدید داشته باشد. همانطور که “بلافورد پوتنام” و “اریک نورلند” از CME می نویسند:

نباید افسوس بخورید که چرا 20 بیت کوین برای یک ماشین 40 هزار دلاری در ژوئن 2017 پرداخت کردید، در حالی که همان 20 بیت کوین در اکتبر همین سال نزدیک به 100 هزار دلار ارزش دارد؟

در واقع، نمودار ثبت شده برای مدت زمانی که از ایجاد بیت کوین گذشته است، همانطور که افزایش ها مشخص است، برخی سقوط های کلان را نیز نشان می دهد؛ شاید همانطور که از قدیم می گویند “بالا رفتن مثل موشک، پایین آمدن همچون شلاق.”

بنا به تعریف نظریه احمق تر، مردم بیت کوین را می خرند به این امید که با افزایش قیمت بیت کوین، آن را به کس دیگری بفروشند. کسی می گفت که احمق ها کسانی هستند که بیت کوین نمی خرند، چرا که هرکس خریده است، میلیونر شده است. اما این میلیونر (واژه ای که در اوایل قرن هجدهم و در زمان رخ دادن حباب می سی سی پی ابداع شد) شدن بر روی کاغذ یا “بیت”ها یک روی سکه است؛ در روی دیگر سکه، احتمال این وجود دارد که درگیر یک حباب شوید و دارایی تان را از دست بدهید.

اگر “همه” سعی کنند که با خرید بیت کوین “میلیونر” شوند و ثروت خود را میلیون ها برابر افزایش دهند، بازار می خشکد و قیمت ها می شکند؛ این اتفاقی است که در حباب می سی سی پی و دیگر حباب ها رخ می دهد؛ و چون سرمایه گذاران بدانند که چنین اتفاقی ممکن است رخ دهد، برای فروش سریعتر اقدام می کنند. زمانی که شکست قیمت اتفاق بیفتد –که نمی تواند زیاد دور باشد- نتیجه دراماتیک خواهد بود.

این مقاله را نیز ببینید: آیا بیت کوین قانونی است؟

در صورت نیاز به خرید یا مشاوره و نیاز به پروزه های مشابه با ما تماس بگیرید:
۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
omid.ahmadyani@Outlook.com
@omid_ahmadyani

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا