مدل مدیریت دانش بانکی (BKMM) 1399

مدل مدیریت دانش بانکی (BKMM)

در مدل مدیریت دانش بانکی نیروهای محیطی نظیر اهمیت حفظ مزیت رقابتی آن برای سازمان از طریق مدیریت درست دانش یا نیاز سازمان به توزیع دانش خود در میان منابع انسانی پراکنده در نقاط جغرافیایی مختلف می‌ توانند سازمان را وادار به آغاز یک برنامه مدیریت دانش کنند.

اطلاعات و انرژی از طریق ترکیبی از افراد و تکنولوژی به پیشرفت و ساختار دانش تبدیل می‌ شود که محصولات و خدمات را ایجاد می‌ کند. اصولاً سه مؤلفه در جریان دانش وجود دارد که عبارتند از خلق دانش، حفظ دانش و تسهیم دانش. مدل مدیریت دانش بانکی حاوی مؤلفه های فرعی متفاوتی به شرح زیر است:

محیط درونی: مدیرعامل، CEO، مدیر، سرپرست، کارکنان، کارگران
محیط بیرونی: گروه دولت، رسانه‌ها، رقبا، مشتریان
تکنولوژی: اینترنت، اینترانت، ایمیل، ویدئو کنفرانس، گفتگوی اینترنتی (IRC)، موبایل، تلفن، گفتگو، جلسه
دانش صریح: اسناد، گزارش‌ ها، نامه‌ ها و غیره
دانش ضمنی: نظرات، ایده‌ ها، افکار، طرح‌ ها، تجربیات، ارتباط کلامی، مصاحبه، سخنگویان مهمان و غیره

مدل مدیریت دانش بانکی

مدل مدیریت دانش بانکی (BKMM)

محیط

در تمام محیط‌ها اکثر مشاغل، مبهم هستند: بهترین تصمیمات به شرایط و دانش موجود بستگی دارد که نیاز به بازاندیشی درباره روش‌های فعلی برای حل مسئله و تصمیم گیری را تعیین می‌کند. بنابراین یک سازمان یادگیرنده ماهر در خلق، کسب، سازماندهی و تسهیم دانش است که می تواندبه مزیت رقابتی دست پیدا کند.

افراد

یکی از چالش‌های مدیریت دانش، مدیریت و آموزش افراد برای پذیرش یک فرهنگ مبتنی بر مدیریت دانش است. ارتباطات، سیستم‌های پاداش و رهبری جزء عوامل فرهنگی مهم در پیاده سازی مدیریت دانش هستند.

تکنولوژی

دانش موجود در سازمان‌های امروزی را می‌توان «بخش بندی شده» دانست (دافی، 1999). مقادیر بسیار عظیمی از دانش در سازمان‌ها پراکنده است که روز به روز بر میزان آن‌ها افزوده می‌شود. همراه با ادغام، تملک و اتحادها، بانک‌ها در حال تنوع بخشی بیشتر در نوع کسب و کارهای هستند که در آن فعالیت می‌کنند.

فناوری اطلاعات تنها در صورتی موثر است که به درستی در مدیریت داده‌ها به کار گرفته شود. برای فراهم کردن امکان تسهیم دانش در هر زمان و در هر کجا، انواع مختلفی از ابزارهای تکنولوژیکی وجود دارد. تکنولوژی موبایل، سخت افزار و نرم افزار قابل حمل، شبکه‌ها، ایمیل، کنفرانس از راه دور و اینترانت ها برخی از پر استفاده ترین تکنولوژی‌ها برای خلف و تسهیم دانش هستند. مخازن دانش و انبار داده، جزء تکنولوژی‌های مورد استفاده در حفظ دانش هستند.

جریان دانش

سه مؤلفه اصلی موجود در جریان دانش عبارتند از: خلق دانش، حفظ دانش و تسهیم دانش. ماهیت مدیریت دانش، مدیریت آن مؤلفه‌ها برای اثربخشی سازمانی است.

خلق دانش
این جریانی است که در آن دانش، کسب شده و تعریف می‌شود. دانش صریح را می‌توان به آسانی کسب کرد و به شکل راهنما، کتابچه یا سند درآورد. از طرف دیگر، دانش ضمنی در ساختار اجتماعی جای دارد و در نتیجه، باید آن را استخراج، کدگذاری و تبدیل به دانش صریح کرد. در این فرایند کدگذاری، دانش ضمنی به دانش صریح تبدیل می‌شود.

حفظ دانش

مؤلفه مهم دیگر جریان دانش، حفظ دانش است. هدف اصلی حفظ دانش، فراهم کردن امکان استفاده مجدد از دانش است. دانش حفظ شده را می‌توان به آسانی به اشتراک گذاشت. حفظ دانش، بسیار مهم است. بدون وجود معیار امنیت، صحت دانش می‌تواند به خطر بیفتد. دانش اشتباه (اگر نه بیشتر) به اندازه دانش غیرقابل دسترس، آسیب زننده است.

تسهیم دانش

وقتی دانش را بیان می‌کنیم، فرایند تسهیم دانش آغاز می‌شود. دانش صریح و ضمنی را می‌توان به اشتراک گذاشت. با وجود این، دانش صریح را می‌توان ساده تر به اشتراک گذاشت و خطر ایجاد اشتباه در فرایند کمتر خواهد بود. دانش ضمنی که بیان آن دشوار است، بخش مشکل تسهیم دانش است. در هر صورت، تسهیم دانش باید حتی‌الامکانمستقیم‌تر و با واسطه های کمتر باشد (باکمن، 1998).

در صورت نیاز به خرید یا مشاوره و نیاز به پروزه های مشابه با ما تماس بگیرید:
۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
[email protected]
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا