مزایای رایانش ابری و خدمات کلود

اشتراک گذاری پست

 

شاید استفاده از خدمات ابری برای کسب و کارتان به ذهن شما نیز خطور کرده باشد.

اما صحبت ها در مورد مزایا رایانش ابری با ابهامات زیادی همراه هستند که باعث می شوند به استفاده از این خدمات ترغیب نشوید و از فواید آنها بی بهره بمانید.

مزایایی مانند افزایش امنیت اطلاعاتی، کاهش مخارج شما تا میزان ۴۰% و…

لذا در این پست به مزایا رایانش ابری نگاهی می اندازیم تا بتوانید با مزایا آنها بیشتر آشنا شوید و تصمیمی صحیح در رابطه با بهره گیری از خدمات ابری یا ادامه دادن به شیوه سنتی میزبانی اتخاذ کنید.

 

صرفه جویی در مخارج

برای پاسخ به این سوال که چگونه استفاده از خدمات ابری باعث صرفه جویی می شود؟باید نگاهی به مزایای رایانش و خدمات ابری بیاندازیم.

ایجاد یک دیتاسنتر در داخل شرکت علاوه بر هزینه های تکان کننده اولیه برای تهیه وسایل و سخت افزارها، مخارج مستمر هنگفتی را برای نگه داری از این تجهیزات به شرکت شما تحمیل می کنند.

این مخارج به قدری بالا هستند که طبق تحقیقات متعدد به عمل آمده؛ مهاجرت به سمت خدمات ابری می تواند بین ۳۶% تا  ۴۰% از مخارج شما بکاهد.

قابلیت (Pay as you Go) باعث می شود فقط به میزان مصرفی که دارید هزینه کنید و متحمل هزینه های اضافی نشوید.

با خدمات ابری هزینه اولیه‌‌تان قابل مقایسه با هزینه های برقراری دیتاسنتر در داخل شرکت نخواهد بود.

برخی از مخارجی که در خدمات ابری کاهش پیدا کرده، یا حذف می شود شامل؛

·        سرور و سخت افزار

سرور های جدید نیاز به تهیه سخت افزار هایی مانند CPU, Ram و… دارند و بسیار هزینه بر هستند. استفاده از سرور های کهنه و قدیمی (حتی اگر قابلیت ابری شدن را داشته باشند) ضریب شکست ابر را افزایش می دهند. یکی از مزایا بسیاری از راهکار های ابری، عدم نیاز به هزینه های اولیه گزاف برای سخت افزار و سرور است. به این شکل هزینه سرمایه ای شما تبدیل به هزینه عملیاتی می شود.

·         زیرساخت و شبکه

هزینه این نوع وسایل معمولاً به عنوان “مخارج هنگفت پنهان” در ایجاد دیتاسنتر ها و سرور های درونی در نظر گرفته می شوند چرا که می تواند هزینه بیشتری را نسبت به خرید سرور و سخت افزار به خود اختصاص دهد. کارت شبکه، روتر، پاور و سویچ تنها بخشی از هزینه های زیرساخت محسوب می شوند که در رایانش ابری از آن بی نیاز می شوید.

·         تمهیدات امنیتی فیزیکی و اطلاعاتی

در سرور های داخلی، اطلاعات محرمانه و مهمی بارگذاری شده اند لذا نیاز به تمهیدات امنیتی بالایی دارند. هزینه های نگهبانی، راهکارهای بکاپ و پشتیبانی، سیستم های اطفاء حریق و… نیز مورد استفاده قرار نمی گیرند.

·         هزینه فضا

در کشور ما هزینه فضا بسیار سنگین بوده و ایجاد یک “اتاق سرور” بسیار هزینه بر خواهد بود. با رایانش ابری نیازی به درگیر شدن فضا گرانبها شرکت یا سازمان شما نیست.

·         مخارج نیرو انسانی

کاهش زمان ایجاد و برقراری زیرساخت های مناسب و عدم نیاز به تعداد زیادی متخصصین شبکه برای نگهداری از زیرساخت ها باعث صرفه جویی در هزینه های نیروی انسانی شما می شود.

·         هزینه استهلاک

خرید تعداد بالای سخت افزار به معنای آن است که هر از چند گاهی با قطعاتی معیوب مواجه می شوید که نیاز به تعویض خواهند داشت. در خدمات ابری شما هیچ هزینه ای برای خرابی سخت افزار متحمل نمی شوید.

·         هزینه سربار

این هزینه ها شاید در نگاه اول بزرگ جلوه نکنند، اما نگهداری مستمر از تعداد بالا سخت افزار، سیستم های خنک کننده، زیرساخت های شبکه و… انرژی زیادی را مصرف می کند و به طبع هزینه بر خواهند بود.

·         نرم افزار

لایسنس های مورد نیاز شما در سطحی گسترده برای خدمات ابری تهیه شده است که باعث شکسته شدن هزینه هایشان می شود و تهیه آنها برای شما به صرفه تر می شود.

·         هزینه فرصت

مثالی قدیمی است که نقل می کند؛ “زمان طلاست” ایجاد زیرساخت های مناسب پروسه ای زمانبر است که در رایانش ابری به شکلی غیر قابل مقایسه کاهش می یابد.

·         هزینه مالکیت

مجموع هزینه مالکیت (TCO) پارامتر های مختلفی دارند که سعی در ارزیابی تمامی هزینه های تصمیم شما جهت برقراری یک دیتاسنتر داخلی است. تمام این هزینه ها در رایانش و خدمات ابری حذف می گردد.

 

 

تا سال ۲۰۲۲ بهره نبردن از کلود و خدمات ابری مانند بهره نبردن از اینترنت خواهد شد. Gartner

 

امنیت اطلاعات

 

  • برقراری زیرساختی که قابل پایاپایی امنیتی با ابر های عمومی را داشته باشد در خوشبینانه ترین حالت، بسیار هزینه بر است. (حتی اگر قابل پیاده سازی باشد)

شرکت های ابری واحد های بسیار بزرگی امنیتی را برای افزایش سرویس هایشان اختصاص داده اند تا اطلاعات شما در بستری ایمن میزبانی شود. برخی از امکانات پیشرفته امنیتی که در زیرساخت میزبانی ابری بکار گرفته می شود:

و…

شاید برخی افراد عقیده داشته باشند “اگر اطلاعات در محل شرکت نگهداری نشود، امن نیست”

جالب است بدانید که بیش از ۹۰% درز اطلاعاتی از سمت کارکنان سازمان ها اتفاق می افتد. به همین دلیل میزبانی از اطلاعات داخل شرکت امنیت اطلاعات را میکاهد.

آمار نیز نشان میدهد که ۹۴% کسب و کار هایی که به استفاده از خدمات ابری پرداختند شاهد افزایش امنیت اطلاعاتی شدند.

 

  • حتی اگر کارکنان شرکت نیز باعث درز اطلاعاتی نشوند، یک آلودگی یا خرابی سخت افزار ساده تمام اطلاعات شما از بین می برد.

لذا علاوه بر افزایش امنیت از سمت پلتفرم ابری، داده ها از قابلیت Data Redundancy و Disaster Recovery بهره برده تا  اطلاعات شما به طور همزمان در چندین نقطه جهان ذخیره شوند و تحت هر شرایطی ایمن باقی بماند.

 

امنیت ابری

مزیت رقابتی

  • با رایانش ابری تیم های IT شما متمرکز بر روی توسعه برنامه ها و سایتها می شوند و درگیر حل مشکلات مکرر سرور ها و برقراری زیرساخت های جدید نخواهند بود.
  • امکان اتصال به ابر از اقصی نقاط مختلف باعث می شود که کارکنان شما بتوانند به صورت دورکاری وظایفشان را انجام داده و اطلاعات را به اشتراک بگذارند.
  • رایانش ابری پایداری بسیار بیشتری را نسبت به شکل میزبانی سنتی دارد و دیگر شاهد زیان های ناشی از آفلاین بودن سرور نخواهید بود.

این قابلیت به آنها آزادی عمل، انعطاف پذیری و دسترسی بیشتری را برای افزایش کارایی می دهد که در نهایت منجر به پیشرفت کسب و کار شما می شود. به همین دلیل است که طی گزارش شرکت Dell شرکت هایی که بر روی بهبود تکنولوژی سرمایه گذاری کردند، ۵۳% رشد مالی بیشتری برخوردار شدند.

 

رایانش ابری مدتی است که تبدیل به ناجی کسب و کار های آنلاین و سازمان های بزرگ شده است. به دلیل مزایا رایانش ابری روز به روز کسب و کار ها و سازمان های بیشتری در حال پیاده سازی و مهاجرت به سمت این خدمات هستند.

در سطح بین المللی بیش از ۹۰% شرکت ها حداقل از یک نوع خدمات ابری استفاده می کنندو ۹۰% دیگر نیز به فکر مهاجرت به سمت خدمات ابری هستند.

این آمار شواهدی را افشا می کنند که شرکت های بزرگ در حال استفاده از خدمات ابری هستند (یا بزودی به این سمت خواهند رفت)

تا ۶ سال آینده تعداد کسب و کار های کوچکی (زیر ۱۰۰ نفر) که به استفاده از خدمات ابری خواهند پرداخت ۲ برابر خواهد شد.

این گرایشات جهانی هستند و علی رغم مزایا بسیار زیاد رایانش ابری، این نوع خدمات هنوز در ایران به طور فراوان مورد استفاده قرار نگرفته اند. اما بزودی شاهد استفاده گسترده شرکت های ایرانی از مزایای خدمات و رایانش ابری خواهیم بود که با بهره گیری از این راهکار، هزینه هایشان را کم کرده و بهره وری کاری‌شان را بهبود داده اند.

بدون شک به دلیل مزایا بسیار رایانش ابری، این نوع خدمات آینده میزبانی وب را شکل خواهند داد و استفاده از آن برای کسب و کار شما اجتناب ناپذیر است. چه از یک سرور ابری استفاده کنید، چه از خدمات ابری سفارشی سازی شده پیچیده.

 

اگر میخواهید از تمامی مزایایی که خدمات ابری به صاحبان کسب و کارها و تیم های IT ارائه می کند بهره ببرید، روی خدمات ابری امید احمدیانی حساب کنید.

ما در امید احمدیانی مشاور، طراح و مجری خدمات ابری برای سایت های پربازدید و سازمان ها هستیم.

از سرور های ابری، کانتینر ها و دیتابیس ابری تا راهکار های ابری سفارشی سازی شده…

طیف گسترده این خدمات بسیار وسیع هستند و برای پوشش نیاز های گوناگون شما تعبیه شده اند.

 خدمات ابری امید احمدیانی

برای شروع بهره گیری از مزایا خدمات ابری از ما مشاوره رایگان دریافت کنید.

ثبت درخواست مشاوره جهت ایجاد راهکار ابری  » ثبت درخواست

مشاوره رایگان با متخصصین:

۰۲۱۲۲۰۹۲۰۳۷ – ۰۵۱۳۱۷۷۶

 

 

مقالات مرتبط را مطالعه کنید😍

حواله یوان
حواله یوان
شاید وقتی صحبت از نقل‌وانتقالات ارزی مانند ارسال حواله یوان به چین باشد، خیلی‌ها این کار را دشوار و طاقت‌فرسا و پرریسک بدانند. در واقع
حواله روپیه
حواله روپیه به هند ارسال و دریافت حواله روپیه به هند با کمترین نرخ ارسال و دریافت حواله روپیه در کمترین زمان ممکن امکان ارسال
حواله ایران به رومانی
حواله ایران به رومانی شرکت فناوران امید استعلام نرخ ساعت 12 ظهر برای آگاهی از نرخ با پشتیبانی ما در ارتباط باشید:پشتیبان تلگرام @fanavaraneomid_supportپشتیبانی واتساپ:
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
اسکرول به بالا