معرفی تکنولوژی Raid

در این مطلباز سری مطالب دانشنامه امید احمدیانی قصد داریم کاربران گرامی را با تکنولوژی Raid آشنا سازیم و به طور کلی آن را بررسی نماییم ، پس با معرفی تکنولوژی Raid همراه ما باشید.

معرفی تکنولوژی Raid

تکنولوژی Raid یکی از مباحثی است که مطمئناً نام آن را زیاد شنیده‌اید و اطلاعاتی کلی از آن در اختیار دارید. این تکنولوژی که مرتبط با فضای ذخیره‌سازی و در کل هارددیسک‌ها می‌باشد. اولین بار در سال 1987 در دانشگاه کالیفرنیا مطرح شد و راستای کاری آن بر افزایش کارایی و بهینه‌سازی سرعت و عملکرد ذخیره‌‌سازی می‌باشد.

Raid که مخفف عبارت Redundant Array of Independent Disks است در فارسی به معنای آرایه‌ای از دیسک‌های اضافه بر سازمان مستقل می‌باشد ، اما همانند سایر لغات و اصطلاحات دانش کامپیوتر ، هیچگاه فارسی آن استفاده نشده و همه افراد متخصص و غیر متخصص آن را با نام Raid می‌شناسند.

مفهوم Raid در سال 1987 بر پایه افزایش تحمل خطا در ذخیره‌سازی و افزایش سرعت آن مطرح شد و در کل می‌توان گفت برای جلوگیری از بین رفتن اطلاعات بر روی هارددیسک‌ها است.

تکنولوژی RAID ذاتاً برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی طراحی شده است که خطاپذیری دیسک‌ها و بالا بودن کارایی دستگاه از اولویت‌ها محسوب می‌شود و نه اینکه یک امر تجملاتی برای سرور در نظر گرفته شده باشد. سرورهای سخت‌افزاری و تجهیزات NAS که در مراکز داده مورد استفاده قرار می‌گیرند معمولاً بر روی خودشان دستگاه یا بورد سخت افزاری به نام RAID Controller دارند که مجموعه دیسک‌هایی که در RAID استفاده می‌شود را مدیریت می‌کنند.

در ابتدا طراحی RAID فقط برای سرورها و NAS Storage های سازمانی طراحی شده بود اما امروزه حتی PC های خانگی و NAS های کوچک هم قابلیت پیاده‌سازی RAID را بر روی خود دیده‌اند و حداقل دو عدد هارد دیسک را می توانید بر روی این دستگاه‌ها مشاهده کنید ، بنابراین امروزه RAID را دقیقا مشابه همان چیزی که در سازمان‌ها مشاهده می کنید در مصارف خانگی نیز خواهید دید.

حال اگر بخواهیم به طور ساده دلیل استفاده از این تکنولوژی را مطرح کنیم می‌توان یک مثال ساده زد.

مثالی برای فهم بیشتر کارایی Raid

تصور کنید شما اطلاعات مهمی بر روی سرورهای سازمان خود دارید که به طور روزانه این اطلاعات در حال تغییر و اضافه شدن می‌باشد. حال اگر این هارددیسک یا هارددیسک‌های سازمان شما پس از مدتی دچار مشکل شوند و یا پس از پایان عمر آنها ، خراب شوند ، چه اتفاقی برای اطلاعات سازمان شما رخ خواهد داد. آیا از آن بک‌آپ لحظه‌ای دارید؟

بک‌آپ مطمئناً به صورت لحظه‌ای نیست و حتی اگر بک‌آپ کاملی داشته باشید ، ممکن است برای بازگردانی آن نسبت به حجم داده‌ها ، ساعت‌ها و یا حتی چند روز زمان ببرد و سازمان شما نیز به این اطلاعات نیاز مبرم داشته باشد.

در این لحظه تکنولوژی Raid است که به شما کمک خواهد کرد. این تکنولوژی دارای نسخه‌های مختلفی است که به شما کمک می‌کند ، اطلاعات شما به شکلی ذخیره گردد تا در صورت خراب شدن یک یا چند هارد ، نگران اطلاعات نباشید و بدون مشکل با تعویض هارددیسک خراب شده به کار خود ادامه دهید و در عین حال هیچ مشکلی برای ذخیره اطلاعات و داده‌ها پیش نیاید.

در حال حاضر تکنولوژی Raid پیشرفت چشمگیری داشته و به صورت نرم‌افزاری و سخت‌افزاری قابل اجرا است و در این سال‌ها با معرفی نسخه‌های جدید آن مانند Raid 0 ، Raid 1 ، Raid 5 و … در حال پیشرفت می‌باشد.

البته این تکنولوژی دارای هزینه‌هایی نیز است که به طور کلی می‌توان گفت برای راه‌اندازی آنها حداقل به دو یا چند عدد هارددیسک (بسته به نوع Raid انتخاب شده) نیاز خواهد بود که در مطلب بعدی که به معرفی انواع Raid خواهیم پرداخت ، به طور مفصل توضیح خواهیم داد.

امیدواریم از مطلب معرفی تکنولوژی Raid استفاده لازم را برده باشید. در مطلب بعدی به معرفی نسخه‌های مختلف Raid و دلایل استفاده از آنها خواهیم پرداخت.

کاربر گرامی شما می‌توانید سؤالات مربوط به این آموزش را در بخش کامنت‌ها عنوان کرده و در همین قسمت پاسخ خود را دریافت کنید.

جهت درخواست هرگونه خدمات توضیحات داده شده و یا خرید با ما تماس بگیرید
omid.ahmadyani@Outlook.com
02128421193
09129726343
09362196343
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا