مقایسه سیستم های مدیریت محتوای وردپرس، جوملا و دروپال

زمانی که می خواهید یک سیستم مدیریت محتوا برای سایت خود انتخاب کنید، گزینه های متعددی پیش روی خود خواهید داشت. حتی اگر این سیستم ها به صورت رایگان عرضه شود باز هم باید  قبل از تصمیم، تحقیقاتی بر روی آنها انجام گیرد. اینکه شما اولین باری است که می خواهید سایتی را راه اندازی کنید یا یک وبمستر با تجربه در دنیای وب هستید زیاد مهم نیست. بدون شک جوملا، وردپرس  و دروپال اولین نام هایی است که  قبل از راه اندازی یک سایت جدید به آن فکر می کنید. در این مقاله قصد داریم این سیستم های مدیریت محتوا را با هم مقایسه کنیم.

برنده اصلی: وردپرس

 برای شروع کار، بهتر است هر کدام از سه پلتفرم مدیریت محتوا را با هم مرور کنیم.  از لحاظ فنی وردپرس یکی از  سیستم های وبلاگی، جوملا سیستم مدیریت محتوا(CMS) و دروپال یک چهارچوب مدیریت محتوا(CMF) محسوب می شود. در این میان وردپرس به خاطر امکانات فراوان و سادگی استفاده از آن، بیشتر از دو سیستم دیگر مورد توجه افراد قرار می گیرد.

سیستم مدیریت محتوای وردپرس:

این نرم افزار رایگان به صورت فعال در میان توسعه دهندگان و سایر افراد مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که قبلا نیز گفتیم، استفاده  و اجرای وردپرس بسیار ساده است و همین امر باعث شده است یکی از محبوب ترین پلتفرم ها در میان افراد باشد. تا  آوریل سال ۲۰۱۶ حدود ۲۶٫۶ درصد از وب سایت ها از این پلتفرم  استفاده کرده اند.  حالا سوال اینجاست که چرا سیستم مدیریت محتوای ورپرس توانسته است نظر افراد را به خود جلب کند؟

وردپرس از لحاظ فنی یکی از پلتفرم هایی است که برای راه اندازی وبلاگ مورد استفاده قرار می گیرد اما توانسته است خود را به یک CMS جذاب تبدیل نماید.  وجود افزونه های مختلف در این سیستم به افراد اجازه می دهد هر کاری که دوست دارند انجام دهند. شما می توانید با نصب افزونه های مختلف قابلیت هایی همچون فروشگاه آنلاین، ارسال نمونه کارها، ایجاد گالری و غیره را در سیستم خود داشته باشید. به این نکته توجه داشته باشید که معمولا بیشتر افراد دو سایت WordPress.org و WordPress.com را با هم اشتباه می گیرند:

  • سایت com یک سایت ساز آنلاین است که می توانید در آن لاگین کنید و قبل از انتشار محتوای موجود به ویرایش آن بپردازید.
  • سایت org به نرم افزار مدیریت سایت رایگانی اطلاق می شود که برای دانلود در اختیار افراد قرار دارد و می تواند با هاست های متعددی هماهنگ شود. این کار گزینه های قابل تنظیم و انعطاف پذیری در اختیار افراد قرار می دهد.

این گزینه چه مزایایی برای شما خواهد داشت؟

شما می توانید هر کاری که دوست دارید یا به آن نیاز دارید را در سیستم وردپرس انجام دهید.  می توانید در منزل خود بنشینید و یک کسب وکار آنلاین راه اندازی کنید. با اینحال باید به خاطر داشته باشید که وردپرس برای راه اندازی وبلاگ، سایت های شخصی و سایت های کوچک شرکتی مناسب تر است. نیازی به گفتن نیست که سایت های محبوب و بزرگ نمی توانند از این گزینه  استفاده کنند.

از کجا باید کار خود را شروع کنیم؟

خوشبختانه بیشتر هاست های موجود به شما این امکان را می دهند که سیستم وردپرس را بر روی آن نصب کنید.  تنها کاری که باید انجام دهید زدن دکمه نصب و سپس راه اندازی آن است. برخی از هاست ها  نیز وردپرس را از قبل  نصب کرده اند.

جوملا:

این سیستم همانند وردپرس محبوب نیست اما می تواند یک سیستم قدرتمند برای راه اندازی سایت باشد. جوملا  نیز مزایا و معایب خاص خود را دارد.

جوملا چیست؟

جوملا  تنها سیستم مدیریت محتوایی است که واقعا CMS است. همانطور که می دانید CMS نرم افزاری است که برای ایجاد و مدیریت محتوای دیجیتال  همچون  متن، تصویر، فایل های ویدئویی، گالری ها، ابزارک ها و اپلیکیشن های اجتماعی مورد استفاده قرار می گیرد.  زیبایی این پلتفرم در پیچیدگی خاص آن است و همین امر باعث می شود بیشتر افراد مبتدی از کاربرد آن واهمه داشته باشند.

بهترین مورد در این سیستم چیست؟

برخلاف وردپرس، جوملا  نه برای افراد مبتدی و نه برای وبلاگ نویسان است. اگر می خواهید تنها چند صفحه در وب منتشر کنید مطمئن باشید که جوملا برای شما مناسب نخواهد بود. جوملا برای راه اندازی سایت های شرکتی ، شرکت های غیر انتفاعی، سازمان های عضومحور و نیز موسسات آموزشی بسیار ایده آل است. معمولا توسعه دهندگان بیشتر از سایر افراد برای راه اندازی پروژه های وب پویا(داینامیک) از این گزینه استفاده می کنند.

 کار خود را از کجا باید شروع کنیم؟

جوملا تقریبا هیچ فرقی با وردپرس دارد. شما برای شروع کار به یک هاست نیاز دارید که از این سیستم پشتیبانی می کند. بهترین هاست ها به شما کمک می کنند تنها با یک کلیک نرم افزار جوملا را از طریق سی پنل خود نصب کنید. بعد از اینکه سایت جوملای خود را راه اندازی کردید، متوجه خواهید شد که ابزارها و افزونه های زیادی در دسترس است که می توانید از آن استفاده کنید.

دروپال:

آخرین گزینه ی موجود سیستم دروپال است.  دروپال یکی از سیستم های قدرتمند  و با گزینه های امنیتی بسیار بالاست.

دروپال چیست؟

همانطور که قبلا نیز گفتیم، دروپال  یک  چهارچوب مدیریت محتواست . این موضوع بدین معنی است که شما می توانید از آن برای ساخت CMS ای استفاده کنید که با نیازهای خاص شما منطبق و هماهنگ است. اگر واقعا ندانید از این سیستم چه انتظاری دارید مطمئن باشید اجرای آن برایتان دشوار خواهد بود.

از این سیستم برای چه مواردی می توان استفاده کرد؟

دروپال یکی از پیچیده ترین پلتفرم هایی است که در این لیست معرفی کردیم.  استفاده از آن حتی برای افراد متخصص نیز می تواند بسیار دشوار و نا امیدکننده باشد. با اینحال، امنیت فزاینده ای که این سیستم در اختیار کاربران خود قرار می دهد باعث شده است که یک سیستم ایده آل برای راه اندازی سایت های سطح شرکتی و سازمان های دولتی باشد.

چگونه می توان کار خود را  با دروپال آغاز کرد؟

 اولین مرحله برای آغاز کار با دروپال، خرید هاست است. حتی بهترین هاست ها نیز معمولا گزینه نصب یک مرحله ای ( یا با یک کلیک) را ارائه نمی کنند. به دنبال هاستی باشید که از چهارچوب مدیریت محتوای دروپال پشتیبانی می کند.

بهترین موارد برای امنیت:

برای اینکه بدانید چگونه می توانید CMS خود را امنتر کنید باید سه جزء اصلی آن را بشناسید: کدهای هسته،نرم افزارهای third-party ( همچون  افزونه ها و ماژول ها) و  افرادی که مسئول به روزسانی و مدیریت آن هستند.

امنیت وردپرس:

کدهای هسته وردپرس به صورت فعال نگهداری می شود و توسعه دهندگان همیشه تلاش می کنند آن را در برابر تهدیدات امنیتی ، حفظ کنند. با اینحال بزرگترین تهدیدی که در مورد امنیت وردپرس وجود دارد، خطاهای کاربری است . اینکه کاربران نمی توانند به درستی از عهده مدیریت افزونه ها و به روزرسانی وردپرس برایند.

به همین خاطر باید تلاش کنید از آخرین نسخه وردپرس استفاده کنید.  از افزونه ها یا قالب هایی که نسبت به آنها اعتماد کافی ندارید استفاده نکنید. مطمئن شوید که افزونه های موجود را در یک زمان مناسب به روزرسانی می کنید. افزونه هایی که تاریخ آنها گذشته است ممکن است سیستم شما را اسیب پذیر سازند.

امنیت دروپال:

شکی نیست که دروپال امنیت زیادی را برای کاربران خود فراهم می کند.  توسعه دهندگان اصلی دروپال و تیم امنیتی آن در مورد کدها و ماژول های موجود با احتیاط رفتار می کنند.  این موضوع نشان می دهد که اگر این افراد با مشکلات و تهدیداتی روبرو شوند حتما  فعالیتی را انجام می دهند. کدهای هسته آن به صورت منظم به روزرسانی می شود و  هر کسی قادر به تولید ماژول نیست. تیم امنیتی زمانی را برای آموزش توسعه دهندگان اختصاص داده اند تا بتوانند خطر اسیب به کدهای هسته را به حداقل برسانند.

امنیت جوملا:

جوملا نیز تیم بسیار متبحری دارد که کدهای هسته آن را تولید و به روزرسانی می کنند.  این فرایند در برگیرنده مانیتورینگ مشکلات امنیتی و پاسخ سریع به باگ ها و خلاءهای موجود در آن است. جوملا یک تیم کامل و اختصاص یافته برای اجرای بررسی های لازم در مورد هسته آن دارد و می تواند از سایت کاربران به خوبی محافظت کند.  تنها موردی که باید به خاطر داشته باشید این است که بیشتر افراد می توانند در تولید افزونه های جوملا شرکت داشته باشند و همین امر باعث می شود خطر امنیتی برای کاربران ایجاد شود. پس مراقب این موضوع باشید و از هر افزونه ای استفاده نکنید.

وردپرس برای سئو بهترین گزینه است:

 می توان به جرات گفت که اکثریت قریب به اتفاق سایت ها بدون داشتن ترافیک مناسب، بی ارزش هستند.اگر کسی نتواند سایت شما را در  نتایج موتورهای جستجو پیدا کند،  شانس بازدید از سایت را از دست می دهید. این موضوع بدین معناست که هیچ فردی در سایت شما مشترک نمی شود، فعالیتی برای انجمن  وجود نخواهد داشت، هیچ محصولی به فروش نمی رسد و هیچ مشتری جدیدی وجود نخواهد داشت. به همین خاطر نیز بازاریابی موتورهای جستجو(SEM) مسئله بسیار مهمی است   و وردپرس به خوبی با ابزارهای موجود کار می کند و می تواند در موتورهای جستجو به خوبی ظاهر شود.

سئوی وردپرس:

ترفندهای بسیار زیادی برای استفاده از سئو در وردپرس وجود دارد.  به عنوان مثال می توانید کدهای سایت خود را به گونه ای ساختاربندی کنید که مطمئن شوید محتوای موجود از لحاظ گرامری و املایی درست است و کلیدواژه های مورد نظر در آن قرار دارد. بیشتر افراد کار سئو را آغاز می کنند بدون اینکه بدانند موتورهای جستجو به چه چیزی اهمیت می دهند. لازم نیست برای داشتن یک سایت بهینه سازی شده برای موتورهای جستجو، یک متخصص سئو باشید. افزونه های متعددی برای اجرای صحیح آن وجود دارد. یکی از افزونه های محبوب برای سئوی وردپرس Yoast SEO است که همانند یک متخصص داخلی عمل می کند؛  صفحات سایت شما را برای مشکلات موجود تجزیه و تحلیل می نماید، نقشه سایت را فراهم می کند و به انتشار محتوای بهتر کمک می نماید.

سئوی دروپال:

زمانیکه صحبت از سئو برای دروپال به میان می آید، باید مواردی مد نظر قرار گیرد. همانند وردپرس،  دروپال و جوملا نیز نرم افزارهای مکملی دارند که می تواند به انجام بهتر سئو کمک کند. برای افرادی که طرفدار افزونه Yoast هستند باید بگوییم که افزونه مشابهی با همین نام برای دروپال نیز وجود دارد. شما می توانید از این افزونه برای بهبود سئوی سایت دروپال استفاده کنید.

سئوی جوملا:

 همانطور که می دانید جوملا  افزونه های خاصی برای سئو دارد که با پلتفرم موجود سازگار است.  افراد زیادی وجود دارد که افزونه های پرمیومی را برای این منظور  به فروش می رسانند. البته باید به خاطر داشته باشید که افزونه های قابل اعتماد و مفیدی برای سئو وجود دارد که به صورت رایگان عرضه می شود و شما می توانید آن را دانلود کنید. اگر به دنبال یک افزونه خوب برای سایت جوملای خود هستید بهتر است از افزونه  SEOSimple استفاده کنید.

تجارت الکترونیکی:

 تجارت الکترونیکی در سال های اخیر رشد زیادی کرده است. سایت هایی که راهکارهای تجارت الکترونیکی را در اختیار افراد قرار می دهند، نرم افزارهایی را تولید کرده اند که امکان دانلود و نصب آن برای راه اندازی یک کسب وکار آنلاین وجود دارد. هر کدام از پلتفرم هایی که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم  با اپلیکیشن هایی همچون پی پال کار می کنند و می توانند از این گزینه برای راه اندازی  کسب و کار آنلاین بهره ببرند. اما در این میان سیستم وردپرس از محبوبیت خاصی در میان خرده فروشان و شرکت های کوچک تا متوسط دارد.

تجارت الکترونیکی در وردپرس:

 ساخت یک فروشگاه آنلاین با وردپرس به راحتی انتخاب یک قالب مناسب برای انجام اینکار است. بیشتر این قالب ها به گونه ای طراحی شده اند که برای راه اندازی این نوع کسب وکارها عالی هستند. شما می توانید یک قالب مناسب انتخاب کنید و  تنظیمات مرتبط با آن را انجام دهید.

تجارت الکترونیکی جوملا:

 اگرچه جوملا یک گزینه عالی برای  سایت هایی است که محتوای پویا و حجیم دارند اما مدیریت محصولات متنوع در آن بسیار دشوار است. اگر این محصولات نیاز به آپدیت مکرر داشته باشند کار بسیار سخت تر می شود.  اگر شما موارد مرتبط با توسعه را به خوبی می دانید و قصد دارید از یک متخصص در تیم خود استفاده کنید، می توانید پلتفرم تجارت الکترونیکی خوبی با جوملا بسازید. موردی که وجود دارد این است:  بیشتر متخصصان تجارت الکترونیکی ترجیح می دهند بر روی تجارت خود تمرکز داشته باشند. به همین خاطر جوملا برای افراد مبتدی که کسب وکارهای کوچک تا متوسط دارند گزینه مناسبی نیست.

تجارت الکترونیکی در دروپال:

اگرچه  راه اندازی یک کسب وکار الکترونیکی با جوملا  کمی دشوار است اما  افرد مبتدی با کمی تلاش می توانند از این گزینه استفاده کنند. این در حالیست که سیستم دروپال برای افرادی که تخصص کافی در این زمینه ندارند به هیچ عنوان مناسب نخواهد بود. بنابراین اگر  در ایجاد سایت های تجارت الکترونیکی تازه کار هستید، دروپال بهترین انتخاب برای شما نخواهد بود.  باید ساعت های زیادی را برای کار با ماژول های مختلف اختصاص دهید و این گزینه برای بیشتر افراد به هیچ عنوان قابل قبول نیست.

 سایت های مرتبط با کسب وکار:

کسب وکارهای آنلاین به چیزی فراتر از خرید و فروش تبدیل شده اند.  دیگر نیازی نیست یک موقعیت فیزیکی داشته باشید تا بتوانید فروشگاهی را راه اندازی کنید. برخی از برندها کسب وکارهای خود را در این پلتفرم ها دنبال می کنند. بیشتر برندهای بزرگ از جوملا برای راه اندازی و مدیریت آنلاین کسب وکار خود استفاده می کنند. در بین سه پلتفرم معرفی شده، جوملا بهترین انتخاب برای راه اندازی چنین سایت هایی است.

جوملا برای کسب وکارها:

 تیم جوملا به شدت کار می کند تا بتواند به کسب وکارهای موجود کمک کند هویت برند خود را به صورت آنلاین بسازند. سایتی همچون Joomlart.com هزاران قالب مختلف برای کسب وکارها دارد. به خاطر قدرت زیاد جوملا برای مدیریت محتوا ، این پلتفرم برای نگهداری و  انتشار اخبار مرتبط با شرکت ها ، گزارش های تجزیه و تحلیل رقابتی، داده های مرتبط با محصولات و سایر  داده های دیجیتال مناسب است. عملکرد و امنیت فراوان این پلتفرم  باعث شده است که بیشتر صاحبان سایت ها از آن برای راه اندازی کسب وکارهای آنلاین استفاده کنند.

وردپرس برای کسب وکارها:

راه اندای و اجرای کسب وکار در پلتفرم وردپرس به راحتی یادگیری یک فناوری ساخت وب جدید است. همانطور که بیشتر شماها می دانید، وردپرس دارای رابط های ارزشمندی است که برای ساخت و به روزرسانی محتوا و انتشار آن بسیار کمک کننده و مفید است. چیزی که بیشتر از همه اهمیت دارد این است که وردپرس بیش از ۴۶۰۰۰ افزونه مختلف دارد که رشد آن به سرعت در حال افزایش است. همین امر به شما کمک می کند عملکرد سایت کسب وکار خود را سفارشی سازی کنید.

دروپال برای کسب وکارها:

 مهم ترین مشکلی که در مورد کار با دروپال برای راه اندازی سایت کسب وکار ها وجود دارد این است که دروپال یک چهارچوب است . بنابراین  نمی توان به سادگی از آن برای ساخت کسب وکارهای آنلاین استفاده کرد.

همچنین برای راه اندازی چنین سایت هایی به کمک متخصصان نیاز خواهید داشت.

عملکرد بهتر: دروپال

انتخاب بهترین گزینه در زمینه  عملکرد دشوار  است به خصوص زمانی که می توان با انتخاب یک هاست مناسب و ابزارهای کش متعدد این عملکرد را بهبود بخشید. با اینحال برنده اصلی عملکرد در میان این سه پلتفرم، دروپال است.

عملکرد دروپال:

 اگرچه این گزینه به خاطر  پیچیدگی های خاصی که دارد زیاد  در میان افراد محبوب نیست اما   زمانی که صحبت از عملکرد می شود دروپال بهترین گزینه و انتخاب خواهد بود.

عملکرد در وردپرس:

 یکی از زیبایی های وردپرس این است که جامعه عظیمی در پشتیبانی از آن وجود دارد. در هر لحظه ای، شما می توانید به توسعه دهندگان متبحری دسترسی داشته باشید که آماده کمک کردن به شما و سایتتان هستند. علاوه بر این، اگر بر روی سایت خود از افزونه هایی همچون W3 Total Cache،WP Super Cache و Varnish استفاده می کنید، می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را  افزایش دهید و از زمان بارگذاری  آن بکاهید.

عملکرد جوملا:

همانند وردپرس، در جوملا نیز کارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای بهبود عملکرد سایت انجام دهید. بعد از اینکه سایت خود را راه اندازی کردید و محتوای جذابی برای آن نوشتید، می توانید از افزونه های مختلفی که موجود است استفاده کنید و عملکرد سایت خود را بهتر کنید. نکته کلیدی  که باید در مورد جوملا به خاطر داشته باشید این است که اطمینان حاصل کنید  نرم افزار شما به خوبی نگهداری و به روز می شود.

بسته به نیازی که دارید می توانید از میان این سه پلتفرم یکی را به دلخواه انتخاب کنید.

مقایسه سیستم های مدیریت محتوای وردپرس، جوملا و دروپال

امتیاز دهید

در صورت نیاز به سرور و خدمات مدیریت آن با ما در تماس باشید

۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

‫0/5 ‫(0 نظر)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا