۱۰ مورد از بهترین توزیع های لینوکس در سال ۲۰۱۶

با ظهور عصر لینوکس، توزیع های بسیار زیادی از لینوکس ایجاد شده است که می تواند برای مقاصد و نیازمندی های مختلف به کار رود. هر کدام از توزیع های لینوکس دارای قابلیت ها و ویژگی های منحصر به فرد خود هستند و برای مقاصد مشخصی به کار می روند.  اما هنوز هم انتخاب بهترین توزیع لینوکس برای یک شرکت بر عهده ادمین ها و مدیران آن است.  فرض کنید شخصی از شما بپرسد بهترین توزیع لینوکس که تا به حال عرضه شده است کدام است؟ پاسخ دادن به این سوال کمی دشوار است زیرا نمی توان با قطعیت گفت که چه توزیعی بهترین مورد برای شرکت هاست. با این وجود، تعدادی توزیع لینوکس محبوب وجود دارد. در این مقاله قصد داریم ۱۰ مورد از بهترین توزیع های لینوکس در سال ۲۰۱۶ را معرفی کنیم. پس همراه وب ایده باشید.

  1. لینوکس مینت:

linux-mint

هدف از لینوکس مینت ایجاد یک سیستم عامل راحت، مدرن و اجرایی است که استفاده از آن اسان باشد و قدرتمندی خوبی در اختیار کاربر قرار دهد.لینوکس مینت برگرفته از  اوبونتوست . مینت  از مخازن نرم افزاری ابونتو استفاده می کند بنابراین شما می توانید پکیج های یکسانی را در آن مشاهده کنید. هدف اصلی آن فراهم آوردن تجربه بهتر و کامل تری از لینوکس است که در آن افزونه مرورگر، کدک، پشتیبانی برای DVD playback، جاوا و سایر اجزا وجود دارد. این سیستم عامل دارای ابزارهای پیکربندی منحصر به فرد و رابط نصب مبتنی بر وب است. مینت از میزکار Cinnamon استفاده می کند. این محیط تمیز و پایدار است. از آنجایی که مینت مبتنی بر LTS اوبونتوست، به مدت طولانی تری پشتیبانی می شود.

  1. دبیان:

debian

دبیان توسط ایان مورداک ایجاد شده است که در ۲۸ دسامبر سال ۲۰۱۵ فوت کرد. دبیان یک توزیع محبوب است که امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می گیرد. این توزیع کاملا رایگان و متن باز است  و عمدتا تحت پروانه عمومی همگانی گنو تشکیل شده است.توزیع پایدار دبیان یکی از محبوب ترین توزیع ها برای کامپیوترهای شخصی و سرورهای شبکه است و سالهاست که برای  توزیع های دیگر  به عنوان پایه  مورد استفاده قرار می گیرد. از آنجایی که دبیان رایگان  و بسیار پایدار است، پشتیبانی خوبی از آن می شود و بیشتر ISP ها و شرکت های کوچک و بزرگ  از آن بهره مند می شوند. دبیان یکی از انتخاب های اصلی ادمین ها برای توسعه سرورهای مختلف است. نگهداری، عیب یابی و توسعه آن بسیار ساده است. شما می توانید از بسته نصب apt-get برای نصب هر بسته ای استفاده کنید. دبیان برای توسعه اپلیکیشن های وب و سرورهای ایمیل عالی است. همچنین شما می توانید  اپلیکیشن های وب بسیاری را با دبیان توسعه دهید.  همچنین این سیستم عامل بسیار امن است. بر اساس گفته های سایت رسمی، دبیان بیش از ۴۳۰۰۰ پکیج(بسته) دارد.  همیشه باید اخرین نسخه از آن را دانلود کنید که با معماری سخت افزاری شما منطبق و هماهنگ است.

  1. اوبونتو:

ubuntu

امروزه اوبونتو یکی از بهترین توزیع های لینوکسی است. اوبونتو بر اساس دبیان است و مخازن نرم افزاری خود را دارد. این توزیع از میزکار یونیتی استفاده می کند.اوبونتو دارای همه امکاناتی است که شما برای سازمان، خانه یا شرکت خود نیاز دارید. همه اپلیکیشن های ضروری همچون مرورگرها،اپلیکیشن های ایمیلی و آفیس سوئیت به صورت پیش فرض نصب شده است. همچنین  بازی ها و اپلیکیشن های متعددی در اوبونتو وجود دارد.به توزیع های زیر توجه کنید:

  • ادوبونتو: توزیعی متمرکز بر روی ابزارهای آموزشی، برای استفاده در مدارس یا خانه
  • Ubuntu GNOME: اوبونتو با دسکتاپ GNOME است.
  • کوبونتو: توزیعی رسمی بر پایه اوبونتو، با میزکار کی‌(K)
  • Ubuntu Kylin: این توزیع برای کشور چین ساخته شده است.
  • لوبونتو: پروژه‌ای با هدف ساخت توزیعی سبک‌تر از اوبونتو، با میزکار LXDE.
  • میتوبونتو: برای ایجاد تاتر خانگی با استفاده از MythTV طراحی شده و از محیط میزکار اکس‌اف‌سی‌ئی استفاده می‌کند.
  • اوبونتو استودیو: یک توزیع برای ویرایش حرفه‌ای ویدئو و صوت است.
  • Xubuntu: یک توزیع با میزکار XFCE است.
  • Ubuntu MATE: این توزیع دارای میز کار Mate است.

۴٫لینوکس OpenSUSE/ SUSE:

opensuse

این  توزیع انتخاب ادمین ها، توسعه دهندگان و کاربران دسکتاپی است. زمانی که صحبت از لینوکس تجاری به میان می اید، تنها دو توزیع وجود دارد که می توان در مورد آن بحث کرد. یکی از این توزیع ها Red Hat Enterprise Linux (RHEL) و دیگری SUSE Linux Enterprise (SLE) است. زمانی SUSE یکی از توزیع  های کاربر پسند دسکتاپی بود اما امروزه اوبونتو این حوزه را در اختیار دارد. توزیع openSUSE، پایدار است، استفاده از آن بسیار ساده می باشد.

  1. Red Hat Enterprise Linux:

redhat

ردهت لینوکس یکی از توزیع های لینوکسی است که برای سرورها به کار می رود و در این حوزه پادشاهی می کند. این توزیع یک پلتفرم پایدار با پشتیبانی طولانی مدت است.  این توزیع از قوانینی استفاده می کند که مانع از کاربرد آن به صورت غیر قانونی می شود. ردهت در سال ۱۹۹۳ ایجاد شد. این توزیع امکانات زیادی داشت و به تدریج توانست توسعه پیدا کند. RHEL برای مراکز داده مدرن طراحی شده است. همچنین این توزیع پایداری بسیار خوبی دارد.  برای محیط های مجازی سازی یا حتی ایجاد محیط هیبریدی باز ، استفاده از RHEL انتخاب خوبی خواهد بود.  با استفاده از این توزیع امنیت بسیار خوبی خواهید داشت و می توانید عملکرد عالی از سیستم خود انتظار داشته باشید.

۶٫فدورا(Fedora):

fedora

توزیع فدورا تمرکز خوب و قوی بر روی نرم افزارهای رایگان دارد. این توزیع توسط ردهت پشتیبانی می شود و نسخه رایگان RHEL است. فدورا  سه توزیع دارد که شامل ورک استیشن، سرور و  کلاود(ابر) است. فدورا ورک استیشن یک سیستم عامل خوب با کاربری اسان برای لپ تاپ  و رایانه های شخصی است. این توزیع مجموعه ای از ابزارها را برای توسعه دهندگان و سازندگان دارد. فدورا سرور  یک سیستم عامل قدرتمند و انعطاف پذیر است که بهترین و آخرین فناوری های مرکز داده را دارد. اینکار به شما اجازه می دهد کنترل کاملی بر روی زیرساخت ها و خدمات موجود داشته باشید. فدورا کلاود(ابری) تصویر حداقلی از فدورا را فراهم می کند و بیشتر در محیط های ابری خصوصی و عمومی مورد استفاده قرار می گیرد. این توزیع تنها موارد ضروری را در خود دارد و همین امر باعث شده است که منابع بسیار سبکی داشته باشد اما شما می توانید اپلیکیشن های ابری را در آن اجرا کنید.

۷٫مانجارو(Manjaro):

manjaro

مانجارو توزیع مدرنی از لینوکس است که بر پایه Arch Linux می باشد. این توزیع دارای میزکار Xfce یا میز کار KDE Plasma است. این توزیع از مدیر بسته Pacman استفاده می کند. مانجارو یک توزیع کاربر پسند  است و سرعت، قدرت و بهره وری خوبی دارد. مخزن نرم افزاری اختصاص یافته به خوبی تست شده است. با استفاده از مانجارو می توانید دسترسی خوبی به مخازن Arch User داشته باشید.

۸٫مجیا(Mageia):

mageia

مَجیا یک توزیع لینوکس و انشعابی از مندریوا لینوکس است و در سال ۲۰۱۱ ایجاد شده است. این توزیع به عنوان نرم افزار متن باز و رایگان ایجاد شده است. همانند سایر  توزیع های لینوکس، مجیا نیز از تمامی میزکارهای بزرگ استفاده می کند.  مشابه لینوکس مندریوا،  اصلی ترین میزکار مورد استفاده در مجیا KDE است. کاربران نهایی می توانند از میزکار KDE و GNOME برای نسخه دی وی دی نصب کوچک استفاده کنند. هدف اصلی این توزیع ارائه محیطی امن، پایدار و قابل اعتماد برای کاربران است.

  1. سنت او اس:

centos

سنت او اس، توزیع لینوکسی مبتنی بر RHEL است. این توزیع رایگان  است و امنیت بسیار خوبی برای کاربران فراهم می کند. یکی از بهترین توزیع های لینوکسی برای سرورهاست و به همراه دبیان این حوزه را تحت پوشش خود دارد. آخرین نسخه از سنت او اس  به خاطر وجود قابلیت های شرکتی زیاد، عالی است. از آنجا که این توزیع از RHEL قدرت گرفته است، بسیار پایدار است. شما می توانید از این توزیع برای نصب بر روی لپ تاپ استفاده کنید و  محیط توسعه ای مورد نیاز خود را ایجاد نمایید. سنت او اس پشتیبانی بسیار خوبی دارد.

  1. آرچ لینوکس(Arch Linux):

arch-linux

آرچ لینوکس یک توزیع لینوکسی سفارشی سازی شده است. زمانی که صحبت از کنترل کامل کاربر  بر روی سیستم به میان می اید، آرچ لینوکس بهترین انتخاب است. ارچ لینوکس به گونه ای طراحی شده است که به شما اجازه می دهد از انعطاف پذیری ،سبک بودن و ساده بودن آن نهایت استفاده را ببرید.  هیچ میزکار پیش فرضی بر روی آن وجود ندارد. شما می توانید همه چیز را از ابتدا ایجاد کنید.  همچنین قادر خواهید بود پکیج های لینوکس را برای خود نصب  یا کامپایل کنید. اگر از این توزیع استفاده کنید می توانید همه جوانب لینوکس را یاد بگیرید و از دانش خود لذت ببرید.  باید همه چیز را به صورت دستی نصب کنید. توزیع آرچ از مدل انتشار غلطان(rolling release) استفاده می کند. این موضوع بدین معناست که هر گونه installation image تنها اسنپ شاتی از نرم افزارهای فعلی است که قبلا نصب شده است.

منبع

۱۰ مورد از بهترین توزیع های لینوکس در سال ۲۰۱۶

۴ (۸۰%) ۲ votes

در صورت نیاز به سرور و خدمات مدیریت آن با ما در تماس باشید

۰۲۱۲۸۴۲۱۱۹۳
۰۹۱۲۹۷۲۶۳۴۳
۰۹۳۶۲۱۹۶۳۴۳
@omidahmadyani
@omid_ahmadyani

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا